Eerste Tranche Utrecht praat bij
Op donderdag 27 september hebben docenten van de 1e tranche Utrecht een bijeenkomst belegd op de school van Ton Velzeboer in Amstelveen om elkaar eens bij te praten over de ervaringen met het vak en de ideeën rond lesmateriaal. Ook was er ruime belangstelling voor een onderwerp van theoretische studie dat tijdens de opleiding helaas geen aandacht meer had gekregen en waar, zo bleek, op breed terrein praktische toepassingen van zijn gerealiseerd, n.l. AI. Via contacten had de groep Frank van Harmelen bereid gevonden in goed twee uur een indruk te geven van het onderwerp zelf, de studie, de mogelijkheden daarna en van een 'AI masterclass' voor leerlingen in de bovenbouw van het VO. Je moet wel in de buurt van de VU wonen om er gebruik van te kunnen maken maar de cursus is modulair van opzet en laagdrempelig. Je kan er eentje missen zonder achterop te raken. Zes modules van twee uur elk op de vrijdagmiddagen in januari tot maart. De nodige informatie over AI en de opleiding aan de VU is te lezen op de website van Frank van Harmelen. De presentatie is te downloaden van dezelfde site.
Er is de nodige aandacht besteed aan de Informatica examens uit de Antillen, in verband ook met de discussie in Nederland over centrale examens, en voor- en tegenstanders waren gelijkelijk verdeeld. Wel zouden we het allemaal een goede ontwikkeling vinden als er voorbeeld examens zouden komen die als maatstaf kunnen dienen voor het eigen toetsmateriaal. De discussie tijdens bijeenkomst richtte zich op de keuze voor bepaalde begrippen en onderwerpen uit de Informatica (Centrale) Examens hebben een grote invloed op die keuze en daarmee op de behandeling van de onderwerpen bij het vak Informatica in de scholen. Het gebruik van bepaalde begrippen en toepassing van analysemethoden legt de keuze van de scholen, en het tekstboek dat zij daarvoor gebruiken, echter vast. Afspraken daarover zijn in de kleine setting van de Antillen wel te maken maar in de Nederlandse situatie bij een scholenaantal van 500 en het gebruik van drie tekstboeken met twee verschillende analysemethoden is dat een forse ingreep. Vandaar dat men aarzelde de examens, hoe aanlokkelijk ook, te omarmen.
Differentiatie tussen havo en vwo is een andere 'headache' en de ideeën daarover liepen langs twee lijnen. De eerste komt neer op wegsnijden en vervangen. Onderdelen die Vwo leerlingen beter beheersen maar die in de methode tamelijk oppervlakkig worden behandeld, vervangen door eigen materiaal met meer diepgang. De andere loopt naar de specifieke deskundigheid van de leerling zelf. Gedifferentieerde praktische opdrachten (lees: presentaties) bieden zulke leerlingen de kans hun kennis over te dragen op de groep.
Ron van der Hoek