Rolf Ornée
Het valt gewoon op, voor sommige nieuwe toepassingen bestaat enorme belangstelling. Neem robotica, het onderwerp trok grote belangstelling op een recent mini-symposium op de TU Delft. Wat je allemaal kunt doen met technologie die er al is! Je leest hier wat de aandacht trok van de bètadocenten en TOA’s.
Dan was er het “NVON Bèta en Technologie Festival!” in Harderwijk. Bij de stand van Texas Instruments was volop interesse voor de complete lesbrieven voor praktische lessen vol proeven en experimenten voor de leerlingen. Net als voor coderen en physical computing. De technologie is al voorhanden op de meeste scholen. Cathy Baart was er met een compleet nieuw leerlingenproject, de workshop was volgeboekt. Net als Ontwerpen en Coderen met Python – de workshop van T³ ‘s Ludovic Wallaart en Koen Stulens.
Een paar weken geleden gaf OnderwijsInzicht 2022 met allerlei praktijkvoorbeelden uit de eerste hand, een prima inzicht in waar we staan met de waarde(n) van ICT in het onderwijs. Veel kansen en een steeds grotere afhankelijkheid van technologie. Met alleen een laptop en een smartphone komen we er zeker niet voor het bètaonderwijs. En dat is dan maar één van de vele conclusies van de dag.
Altijd Codeweek
We zitten nu midden in de EU programmeerweken, bedoeld “om programmeren en digitale vaardigheden op een leuke, aantrekkelijke manier voor iedereen bereikbaar te maken”.
Onze stelling: alle schoolweken zijn codeweken! Digitale vaardigheden kunnen prima geïntegreerd worden in wiskunde, wetenschappen, NLT en O&O. Met opensource-software zoals Python en met geschikte hardware en handhelds.
Zit het oude jargon in de weg?
Het zit blijkbaar allemaal vast in jargon, project namen en curriculum. De toegevoegde waarde van handhelds, grafische rekenmachines en software begint nu pas. Om dat duidelijk te maken kunnen we misschien beter gebruik maken van andere terminologie. Coderen, physical computing, Onderzoeken en Ontwerpen, NLT, technologie, robotica, techniek, digitaal etc. blijken uitstekend te landen bij docenten en TOA’s.
Zullen we stoppen met de klassieke terminologie per domein? En inzetten op vernieuwing en samenwerking in bèta en techniek in 2022. De technologie (hardware en software) is al beschikbaar in de vo-scholen, nu gewoon nog doen.
Helpt nieuwe terminologie?
Wat vinden jullie? Of zit er iets anders in de weg? Zo ja wat dan?
Ik hoor het graag.
Met hartelijke groet,
Rolf J. Ornée
+31 6 53 300 753
Media & Relatie Management
Texas Instruments Education Technology Nederland/Benelux
E-mail : TIcommunicatieNL@ornee.com; rolf@ornee.com
