Webinar informatica didactiek: Semantic Wave
De Bètapartnersconferentie vindt online plaats op donderdag 17 maart 2022. De laatste ronde van sessieronde twee is interessant voor docenten informatica.
We gaan met elkaar de Semantic Wave verkennen, een krachtige manier om concepten te behandelen in Informatica-onderwijs. Na een introductie over deze educatieve theorie (ontwikkeld door Maton 2013) laten we je deze benadering zelf ervaren.
Binnen het informatica onderwijs is het een grote uitdaging om de vele, vaak complexe, concepten goed over te brengen aan de leerlingen. De inzichten van de semantic wave geven een manier om na te denken over wat een goede uitleg/leerervaring is, zowel geschreven, multimedia of gesproken.
Ook kan je achterhalen waarom een metafoor of unplugged lesactiviteit werkt (en waarom soms juist niet) en ben je in staat om je eigen lesplannen, leeractiviteiten of andere resources gestructureerd te evalueren en verbeteren.
Na de workshop kun je deze aanpak zelf toepassen in je lespraktijk. We bespreken ook hoe we met elkaar contact kunnen houden om onze ervaringen uit te wisselen.
Doel van de sessie
Effectievere (unplugged) lesactiviteiten ontwikkelen door middel van het inzetten van de semantic wave.
Sessieleider: Jasper Dukers, Universiteit van Amsterdam en PCC & Eric Hijzen, docent informatica op het Roland Holst, beide vaksteunpuntcoördinatoren Informatica en Digitale Geletterdheid Bètapartners
Doelgroep: docenten informatica