p5.js
Afgelopen zomervakantie heb ik alle keuzethema's nog een keertje bekeken zoals die staan op keuzethemas.nl. Ik was op zoek naar interessant en leuk lesmateriaal en mijn oog viel op de keuzemodule games maken en ervaren, geschreven door René van der Veen en Vincent Veldhuizen. Het leerlingenmateriaal kun je daar downloaden en het docentenmateriaal krijg je via het forum van i&i, of kijk bij de categorie Keuzethema's op de Toetsen pagina van deze website.
Eerlijk gezegd: ik had nog nooit gehoord van p5.js. Het is een variant van JavaScript en je hebt dus eigenlijk een server nodig om de scripts te kunnen runnen. De auteurs leveren een zip mee met de server bestanden die je daarvoor nodig hebt. Misschien heb je voor je leerlingen ergens webspace waar ze die bestanden kunnen plaatsen. Je kunt ook lokaal een server runnen. Dat kan op verschillende manieren zoals je wellicht weet, daar ga ik het hier niet over hebben.
Al heel snel heb ik echter besloten om de online editor te gebruiken van p5.js zodat ik van een heleboel werk en zorg bevrijd werd. Die online editor is echt super. Je kunt er gratis een account aanmaken en er al je opdrachten opslaan. Probeer ook meteen de Tidy functie uit zodat je code netjes gestructureerd er uit komt te zien. De code die je maakt, wordt meteen getoond zodat je ziet wat je doet. Als je klaar bent, kun je een zip downloaden waarin je dan vijf bestanden staan die samen een website vormen. En die bestanden kun je dan uploaden naar een domein of subdomein. Het is ook mogelijk code te delen zodat die met een embed kan worden geplaatst.
Voor één dingetje moet ik je waarschuwen als je de online editor gebruikt. Als je de leerlingen daar de opdrachten laat maken en als ze die knippen en plakken van de voorbeelduitwerkingen, dan krijg je steeds een foutmelding. De auteurs hebben in hun omgeving deze regel staan:
canvas.parent('processing');
Ik laat de leerlingen er // voorzetten zodat de regel commentaar wordt en de foutmelding achterwege blijft. Het heeft iets te maken met een div die aangemaakt wordt. Als er iemand is die precies weet wat de foutmelding doet en hoe je het kunt voorkomen, dan hoor ik dat graag.
Om mezelf goed voor te bereiden heb ik in de vakantie een heleboel filmpjes bekeken op The Coding Train van Daniel Shiffman. Die man lijkt een mafkees maar hij brengt het erg leuk waardoor het nooit saai wordt. Ik werd een echte fan van hem en kocht twee boekjes op Amazon. Het eerste was een dikke pil: Learning Processing. Achteraf wel iets te duur voor wat het bracht. Bovendien vond ik al een flink aantal pagina's als pdf die gratis downloadable waren. Het andere boekje kocht ik tweedehands voor zeven euro en daar heb ik veel uit geleerd. Het was er eentje uit de Make: serie, Getting Started with p5.js. Waarschijnlijk is het nog moeilijk te verkrijgen.
De module bestaat eigenlijk uit drie hoofdstukken maar ik merk nu al dat ik blij moet zijn dat ik hoofdstuk één in deze periode afkrijg. Je kunt volop differentiëren want er zijn basisopdrachten en steropdrachten. Om een indruk te krijgen, moet je eens kijken op de pagina met de voorbeelduitwerkingen. Wat opvalt is dat je daar alle antwoorden kunt vinden! Ik was daar een beetje benauwd voor maar René verzekerde me dat het geen enkel probleem zou opleveren. Hij vertelde dat hij bij natuurkunde altijd alle antwoorden geeft! En inderdaad, het werkt. Ze gaan niet meteen afkijken.
Ik gebruik de module in vwo 6. Dat is een klas met enkele excellente leerlingen, maar die laat ik aan de informatica Olympiade opdrachten werken en de rest van de leerlingen is heerlijk aan het werk met deze module. Ik heb deze klas nog geen enkele periode zo goed aan het werk gezien. Ik laat ze zoveel mogelijk samenwerken in groepjes van twee of drie. Samen proberen ze te opdrachten uit te werken en als ze er echt niet uit komen, hebben ze de antwoorden. Zo nu en dan krijg ik een vraag en kijken ze mee op de beamer. Een aantal leerlingen kan niet wachten tot er echt een spelletje gemaakt kan worden en die kijken alvast in de voorbeeld uitwerkingen wat er staat te gebeuren bij de volgende opdrachten. De module is voor alle leerlingen te doen en meteen ook uitdagend voor de betere leerlingen aangezien je er altijd verder mee kunt.
Dus mijn tip: als je nog een leuke keuzmodule zoekt voor domein J en P probeer dan eens deze module games maken en ervaren van René van der Veen en Vincent Veldhuizen.