1,4 miljoen euro subsidie voor schakelprogramma
In de Computable van 15 maart een interessant artikel !
De Nederlandse bètafaculteiten gaan gezamenlijk schakelprogramma's aanbieden om het tekort aan leraren voor informatica en scheikunde terug te dringen. De schakelprogramma’s zijn gericht op studenten en zij-instromers die bepaalde vakinhoudelijke kennis missen en die via een flexibel opleidingstraject leraar kunnen worden.
Het initiatief voor de schakelprogramma’s komt van de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt 1,4 miljoen euro beschikbaar voor de financiering van het programma.
'Bij gebrek aan geschikte docenten is het vak informatica op diverse scholen al afgeschaft', licht projectaanvrager Elwin Savelsbergh van de Universiteit Utrecht toe. 'Bovendien is de verwachting dat de tekorten aan scheikunde- en informaticaleraren de komende jaren meer dan verdubbelen. Met name het aandeel universitair opgeleide leraren daalt sterk, terwijl zij toch de ambassadeurs zijn die leerlingen enthousiasmeren voor een universitaire bètastudie.'
Vakkennis
Met de schakelprogramma’s moeten nieuwe doelgroepen voor het leraarschap aangeboord worden, zoals studenten die een brede of interdisciplinaire universitaire bèta-opleiding volgen. Zij hebben al veel kennis van informatica of scheikunde in huis, maar missen nog een deel van de voor het schoolvak benodigde vakkennis. 'Tot nu toe was het voor deze groep lastig om zich bij te scholen. Ze moesten daarvoor meerdere keren per week aanschuiven tussen de studenten in de reguliere bacheloropleidingen', licht penvoerder Universiteit Utrecht toe.
Via de nieuwe schakelprogramma’s Chem4all en Inf4all, kunnen aankomende docenten gedeeltelijk online modules volgen om hun ontbrekende kennis aan te vullen. Hierdoor hoeven ze slechts één dagdeel per week naar de cursuslocatie in het centrum van Utrecht te komen.
Nascholing
De schakelprogramma’s zijn daarnaast nadrukkelijk ook bedoeld als nascholing voor zittende docenten. Voor hen zijn vooral de modules interessant die voorbereiden op vakinhoudelijke vernieuwingen in de nieuwe examenprogramma’s van scheikunde en informatica.