Voor het schoolexamen informatica nam ik gewoon alle 11 cijfers van de rapportperioden in 4, 5 en 6 vwo en het gemiddelde daarvan was het eindcijfer informatica. Met als gevolg dat bij sommige leerlingen het in de laatste periode van d e zesde klas niets meer uitmaakte welk cijfer ze zouden halen. Dat was niet zo stimulerend. Daarom heb ik de manieren van cijferen voor het PTA aangepast. Het wordt nu dit:
"Beschrijving vorm aard en aantal toetsen Schoolexamen (SE)
Gedurende het schooljaar zijn twee er soorten cijfers, namelijk Toetsen en Praktische Opdrachten. Een Toets wordt afgesloten met een sessie van 100 minuten in het computerlokaal tijdens de toetsweek. Een PO wordt ingeleverd op het einde van een periode. De Toetsen en Praktische Opdrachten tellen mee voor het rapport. Het eindcijfer op het rapport van een schooljaar telt mee als Schoolexamen. Er zijn dus drie Schoolexamencijfers en het gemiddelde van die drie cijfers is het eindcijfer voor informatica."
Reacties
Harry van Breugel
Geplaatst op 07 september 2014 11:24
PS Natuurlijk zit er ook de redenering achter, dat de leerling zijn kennis en vaardigheid opbouwt en de toetsen/opdrachten in het laatste jaar leunen op de eerder vergaarde kennis.
Harry van Breugel
Geplaatst op 07 september 2014 11:19
Bij mij nagenoeg hetzelfde als bij Peter: in eerste jaar hebben alle toetsen een gewicht 1. In het tweede, laatste jaar, zijn er minder toetsen, maar zij hebben hetzelfde totaalgewicht met als laatste de eind-po met een gewicht 3. Precies om de reden dat anders het laatste half jaar bij sommigen een fars wordt.
Geplaatst op 05 september 2014 16:14
Omdat het vak een zekere progressie kent, lijkt het voor de hand liggend elk jaar af te sluiten met een toetsweging die opeenvolgend een stijging laat zien. Bij drie jaar informatica zou je kunnen denken aan een weging van 20%, 30%, 50%. Op deze wijze begrijpen leerlingen dat eerder opgedane kennis/inzicht (ook praktisch!) opbouwend is voor projecten die later pas komen. Zou je alles over de hele periode een even groot gewicht geven, dus bij 12 toetsen over drie jaar elke toets voor 8,33% mee laten tellen in het eindcijfer, dan lijkt me de kosten-baten verhouding wat zoek.
Peter Harmsen
Geplaatst op 05 september 2014 08:23
Zo veel scholen, zo veel mogelijkheden waarschijnlijk. Bij ons, informatica in 2 jaren, ligt het gewicht van de toetsen in het examenjaar hoger. De laatste toets heeft bijvoorbeeld een gewicht van 30%.