Knoppenkunde is geen computeronderwijs
In de Volkskrant vandaag een column van Peter de Waard over het nut van programmeren in het onderwijs en het ontbreken van programmeeronderwijs in Nederland. De man is erg slecht geïnformeerd en het valt me erg tegen dat deze krant een dergelijke column plaatst zonder eerst eens even te onderzoeken wat er nu eigenlijk gebeurt in het onderwijs.
Ik heb de betreffende journalist onderstaande mail gestuurd:
Peter,
In de Volkskrant las ik vandaag jouw column “Knoppenkunde isgeen computeronderwijs”. Graag wil ik als docent informatica in het voortgezetonderwijs reageren. Ik ben het volstrekt eens met de titel. Ook je pleidooi voorprogrammeeronderwijs is me uit het hart gegrepen. Je hebt helemaal gelijk. Maar ik vind dat je niet bijzonder goed geïnformeerd bentvoor je aan je artikel begonnen bent.
Het rapport van de SLO waaraan je refereert is namelijk allang verschenen. Zie de bijlage. Er komt een compleet nieuw programma voor hetvak informatica dat meer van deze tijd is. In september is er een congres waarwe het nieuwe curriculum gaan bepalen. Zie hiervoor http://www.informaticavo.nl/archive/5783-Werkgroep+aan+de+slag+met+nieuw+curriculum+informatica+bovenbouw
Je gaat helemaal voorbij aan het examenvak informatica op dehavo en het vwo. In jouw middelbare schooltijd bestond dat vak waarschijnlijkniet maar het staat al op het examenlijstje sinds 1998.
Het vak informatica op de havo en het vwo is een examenvakmet een behoorlijke studielast. Op het vwo krijg je drie uur per week les ininformatica als je dit vak kiest en je eindcijfer komt dus op je cijferlijst.Op mijn school kiest ongeveer de helft van de leerlingen het. Dat betekent datze in 4, 5 en 6 vwo dus drie uur per week informatica hebben. Elk jaar heeftvier blokken van 10 weken. En bij die blokken zit bijvoorbeeld html5, php, sql,java, games bouwen en een app maken. Twee van mijn leerlingen hebbenbijvoorbeeld de app Nederlogo gemaakt voor dit vak.
Je doet met jouw artikel de scholen tekort waar serieus werkgemaakt wordt van het vak informatica. Had eerst eens even gegoogeld naar“informatica” en je was bijvoorbeeld uitgekomen bij de website www.informaticavo.nl waar de docenteninformatica in Nederland hun materiaal en ervaringen delen.
Zoals je het nu stelt, is het wel erg kort door de bocht. Ikdenk dat enige nuancering op zijn plaats is. Ik ben docent informatica op het Ostrea Lyceum in Goes sinds1998. Sinds dat jaar heb ik ook de website www.informaticavo.nlwaar zo wat alle docenten informatica in Nederland gebruik van maken.
Reacties
Ruud Koortens
Geplaatst op 19 juli 2014 16:36
Dag Peter, Als trouwe Volkskrantlezer en als docent informatica (werkzaam op een van de scholen waar veel werk wordt gemaakt van Informatica en geef dit vak sinds 1998) was ik vanmorgen behoorlijk uit mijn humeur gebracht door je in mijn optiek tendentieuze stuk en vond aanleiding om met Frans in gesprek te gaan. Frans heeft vervolgens op je stuk gereageerd zoals ik gereageerd zou hebben. Als de artikelen in mijn lijfblad op dezelfde wijze tot stand komen (en slechts zo een deel van de werkelijkheid beschrijven) moet ik nog veel kritischer dit ochtendblad lezen. Ik betreur het zeer dat het vak (dat inmiddels modernisering behoeft en waar nu vorm aan gegeven wordt), zie de gepubliceerde aanbevelingen van SLO, op deze manier behandeld wordt. Er zijn veel docenten die ik persoonlijk ken die met hart en ziel dit vak geven en zeker wel o.a. programmeeronderwijs op niveau aanbieden. Natuurlijk zou ik willen dat informatica een nog grotere plek zou krijgen in het voortgezet onderwijs, echter, knoppenkunde, daar doen wij zeker niet aan. In mijn optiek loop je zeer achter de feiten aan.