Op de Fontys docenten dag vorige week sprak ik Arjan Witte van het Calvijn College in Goes. Hij wees me op The Learning Challenge van Ricoh.
Met The Learning Challenge daagt Ricoh het voortgezet onderwijs uit om te bedenken hoe leren leuker, boeiender en persoonlijker kan met digitale middelen. Hiermee maken scholen kans op het winnen van € 50.000,- aan deze middelen en begeleiden zij hun in de overgang naar digitaal onderwijs. De wedstrijd bestaat uit twee rondes. Uit de eerste ronde kiest de vakjury de finalisten. Iedere finalist wint een prijs! En Arjan is dus één van de finalisten!
Het gaat om een plan waarin beschreven staat hoe je het onderwijs van de toekomst ziet (visie) en een plan waar je vanaf morgen aan zou kunnen werken. De visie is geformuleerd vanuit scenarioplanning in 4 scenario's (kwadranten) met elk een toelichting van de onderwijsvorm die bij dat kwadrant hoort. De kwadranten zijn tot stand gekomen door enerzijds de hoeveelheid financiële middelen van de overheid te laten meewegen en anderzijds de mate van innovatie binnen de school.
Naast Arjan zie ik nog enkele andere bekende coryfeeën. Er is ook een publieksprijs en je kunt je stem uitbrengen. Lees verder op www.learningchallenge.nl.