ICILS (International Computer and Information Literacy Study) is het eerste internationaal vergelijkende onderzoek dat op grote schaal de computer- en informatievaardigheden van jongeren meet. Deze vaardigheden zijn niet alleen nodig voor het leren op school, maar ook voor het later functioneren in onze kennismaatschappij. De onderzoeksresultaten zullen laten zien hoe Nederland ten opzichte van omringende landen er voor staat op dit gebied. Daarnaast krijgen docenten, schoolleiders en ICT-coördinatoren de mogelijkheid knelpunten aan te geven die het leren over ICT en het gebruik van ICT voor onderwijsdoeleinden belemmeren.
Dit najaar wordt een representatieve steekproef van VO scholen benaderd met de vraag om mee te doen aan dit onderzoek. Deelname bestaat uit de afname in het voorjaar van 2013 van speciaal ontwikkelde digitale testmodules onder 20 leerlingen uit de tweede klas van het VO.
Het Nederlandse deel van dit internationale onderzoeksproject wordt in opdracht van Kennisnet uitgevoerd door de Universiteit Twente. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u terecht op www.icils.nl.