In een tijd waarin technologie een steeds belangrijkere rol in de samenleving speelt, is het van belang in kaart te brengen hoe goed jongeren om kunnen gaan met informatie en ICT. Zo kan gekeken worden of de Nederlandse scholier daadwerkelijk goed voorbereid wordt op de huidige kennismaatschappij.
Het International Computer and Information Literacy Study (ICILS) is een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek naar de computer- en informatievaardigheden van middelbare scholieren (14- jarigen). Het is voor het eerst dat deze vaardigheden op grote schaal in kaart gebracht worden. Dit najaar zullen zo’n 45 scholen gevraagd worden komend voorjaar mee te doen aan de pilot om de digitale toets uit te testen. Het hoofdonderzoek onder 150 scholen vindt plaats in het voorjaar van 2013.
De afname in Nederland wordt in opdracht van Kennisnet uitgevoerd door de Universiteit Twente. Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.icils.nl of u kunt contact opnemen met Martina Meelissen (m.r.m.meelissen@utwente.nl) of Annemiek Punter (r.a.punter@utwente.nl).