Patronen zijn overal. Elk telefoonnummer heeft tien cijfers; een e-mailadres bestaat uit een stuk aaneengesloten tekst voor het ‘@’-teken en een domeinnaam erna; een naam bestaat uit een voor- en een achternaam, soms gescheiden door een tussenvoegsel; enzovoorts. Je (her)kent deze patronen en dat vergemakkelijkt communicatie: je weet wat je kunt verwachten en hoe je deze patronen moet interpreteren.Patronen zijn niet alleen belangrijk bij communicatie tussen mensen onderling. Patronen maken het namelijk mogelijk om met een computer te communiceren. Sommige van deze patronen kun je beschrijven met zogenaamde reguliere expressies. In dit lesmateriaal ga je leren werken met reguliere expressies.We beginnen met het opstellen van reguliere expressies voor eenvoudige patronen. Daarna leer je welke automaten deze reguliere expressies herkennen. Deze eerste twee hoofdstukken behoren tot de theoretische achtergrond vanreguliere expressies. In het praktische deel leer je reguliere expressies schrijven in een speciale taal die je in veel programmeertalen en programma’s kunt gebruiken. Jegebruikt deze reguliere expressies om naar patronen te zoeken en te vervangen.
Reacties
Huub de Beer
Eigenlijk is het niet ``weer'' een school omdat deze beslissing al drie jaar geleden is genomen door de schoolleiding. Ik neem aan dat deze school al in de statistieken bekend staat als een van de scholen waar het vak is verdwenen. Maar ik blijf het jammer vinden; vandaar mijn ietwat negatieve reactie.
Zover ik begrepen heb, gaf de schoolleiding toen verschillende redenen om het vak af te schaffen. Geen van die redenen was een vakinhoudelijke reden om Informatica niet aan te bieden. Het komt er in feite op neer dat de school minder ``losse'' vakken wil aanbieden en wil focussen op een aantal gebieden zoals een Technasium, cultuur, en talen. Een extra vak zoals informatica kost gewoon geld, heeft weinig status, heeft misschien niet zo'n goede naam, is onbekend, enzovoorts.
Ondertussen is ook het vak informatiekunde min of meer afgeschaft onder het mom dat dit aan bod moet komen bij (alle) andere vakken. Op zich ben ik een voorstander van een geïntegreerde aanpak van informatiekunde, maar zonder duidelijke inhoudelijke visie op de informatiesamenleving en de rol van de school daarin is het nu niet meer dan een belasting voor docenten en leerlingen. Inhoudelijk is het irrelevant: het bestaat uit knoppencursussen van MS Office producten; sommige docenten hebben er zelf moeite mee. (Dat is sowieso een punt van kritiek hoe informatiekunde in het algemeen wordt aangeboden, maar dat nu terzijde :-)
Als ik de situatie iets ruimer bekijk, zou ik willen stellen dat het de school ontbreekt aan een visie op ICT en de informatiesamenleving anders dat het geld kost, maar we wel iets moeten. Dit leidt weer tot een richtingloos beleid op ICT gebied in de school. Dat zie je terug in het niet aanwezig zijn van een ELO (2011?), het opspringen van ICT gerelateerde initiatieven die langzaam uitdrogen, het aankopen van apparatuur zonder dat duidelijk is wat de docent er mee moet en of ze er iets mee (gaan) doen, een niet-functionele nieuwe schoolwebsite, een LVS-implementatie met een veiligheidsprobleem, weinig ondersteuning voor docenten, enzovoorts.
Nu zie ik bij vergelijkbare instellingen ongeveer hetzelfde gebeuren. Ik denk daarom dat er een meer fundamenteel probleem ten grondslag ligt aan het gebrek aan ICT kennis/visie in het onderwijs (uitzonderingen daargelaten). Zolang deze situatie niet verbetert, vrees ik voor het voortbestaan van het vak Informatica. Een enthousiaste docent staat vaak alleen.
Geplaatst op 03 juni 2011 15:34
> Je schrijft: "weer een school die het vak heeft afgeschaft." Kun je hier misschien iets meer over vertellen?
Geplaatst op 03 juni 2011 15:25
Je schrijft: "weer een school die het vak heeft afgeschaft." Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Wil je het liever discreet houden, mail dan maar via r.franquinet@ieni.org
Overigens: ik geef ook geen les meer sinds mei 2010. Neemt niet weg dat ik nog volop met informatica bezig ben. Onder andere om me druk te maken over mededelingen als "weer een school die het vak heeft afgeschaft."
Huub de Beer
Nee: per 1 mei ben ik geen docent Informatica meer -- weer een school die het vak heeft afgeschaft :-( -- en lesmateriaal maken zonder het meteen ook uit te kunnen proberen om het te verfijnen, heeft niet mijn voorkeur. Dat neemt niet weg dat er inderdaad genoeg aanverwante onderwerpen zijn die ook geschikt zijn als onderwerp in het informaticaonderwijs.
Ik had graag dit materiaal verder uitgebouwd met aandacht voor formele talen, grammatica's, NFA's, enzovoorts om vervolgens te eindigen bij het bouwen van een (recursive descent) parsers.
Overigens is de LaTeX broncode van het lesmateriaal beschikbaar voor eenieder die het wil aanpassen, uitbreiden, of wat dan ook er mee wil doen. Indien er belangstelling voor is, zal ik het onder een CC licentie uitbrengen.
Geplaatst op 03 juni 2011 12:20
> Ga je misschien nog eens iets schrijven over patroonherkenning, bijv. in relatie met datacompressie, data mining, speech recognition?
Geplaatst op 02 juni 2011 10:53
Heel interessant onderwerp voor een informaticamodule. De link op pag 18 http://myregexp.com/ wil bij mij niet pakken. Ga je misschien nog eens iets schrijven over patroonherkenning, bijv. in relatie met datacompressie, data mining, speech recognition? Dan zou zo'n basisonderwerp wat extra keuzemodules kunnen opleveren.