De afdelingsleider van de havo vraagt mij of een leerling die op de havo geen informatica heeft gedaan als vak wil doorstromen van 5 havo met diploma naar 5 vwo met informatica. In mijn geval betekent dit dat deze leerling de vierde klas informatica (drie uur per week) overslaat. Wie heeft dit al aan de hand gehad en hoe los je dat op?
Reacties
Frans Jan Ferrari
Geplaatst op 12 april 2011 10:33
Ik kom dit ieder jaar tegen. In 5V (3 uur) heb ik leerlingen die:
- uit 4V komen en in de 4e (2 uur) informatica gehad hebben
- uit 4V komen en in 5V voor het eerst informatica kiezen, van de schoolleiding moet ik dat toestaan
- uit 5H komen en die al 2 jaar informatica gehad hebben
- uit 5H komen en nog nooit informatica gehad hebben, moet ik ook toestaan
- zijn blijven zitten en een deel van het programma overdoen
Het aantal leerlingen in 5V verdubbelt dan ook ieder jaar ten opzichte van 4V. De ‘nieuwkomers’ doen in 5V-6V het basisprogramma wat normaal in 4H-5H en 4V-5V gedaan word, in ieder geval alle theorie en uit de 4e alleen de PO website bouwen. Het 6V programma, voor tweederde een project, doen ze alleen theoretisch en sluiten af met een toets. Ik probeer de meeste leerlingen al een paar hoofdstukken in de vakantie te laten doornemen, bij de methode Informatica-actief kan je dan doorgeven dat het account in de vakantie moeten blijven bestaan. In 5V wordt dus zeer gedifferentieerd gewerkt, gelukkig leent dit vak zich erg goed voor zelfstandig werken. In magister heb ik minstens 20 kolommen voor informatica nodig in 5V. In de praktijk blijkt dat ik vaker een hele les aan een bepaalde groep besteed dan een les verdeel over alle groepen.
Geplaatst op 11 april 2011 22:03
Ik heb dit al meerdere keren gehad. Vanuit het decanaat is dit als mooie route uitgevonden voor leerlingen die na hun Havo nog VWO willen doen. Op het VWO moeten ze namelijk een vak extra hebben. Het is dan het meest praktisch om een vak te pakken met alleen een schoolexamen. Voor leerlingen met gemiddelde van een 7,5 of hoger is er bij ons zelfs een mogelijkheid om direct in te stromen in VWO6.
Afhankelijk of de leerling instroomt in VWO5 of VWO6 geef ik die leerling een forse opdracht waarin een groot deel van de behandelde stof zit. Deze opdracht moet in de vakantie uitgevoerd worden en wordt na de vakantie beoordeeld. Vaak kijk ik ook even wat de leerling al aan kennis en vaardigheden in huis heeft. Ik pas dan de opdracht hierop aan.