Van Dijks Boekhuis
Sinds het begin van dit cursusjaar is onze school overgeleverd aan Van Dijks Boekhuis. Ik ondervind veel problemen met het digitale portaal (Eduroute) wat Van Dijk TUSSEN de digitale methode van Instruct en de gebruiker heeft geplaatst.
Een aantal klachten:
1. De lijn naar Van Dijk via de contactpersoon van de school liep op niets uit. Ik kreeg enkel non-informatie (eufemisme voor blabla). Een eerder verzonden bericht naar de helpdesk van Van Dijk Digitaal is nooit beantwoord.
2. Een, te laat, door Van Dijk rondgestuurde mail naar gebruikers/docenten over de wijze waarop gebruik gemaakt kan worden van digitale methodes is niet compleet, want de manier waarop Instruct gekoppeld is staat er niet bij.
3. Er waren (is inmiddels verholpen) veel inlogproblemen.
4. De functionaliteit van Instruct-Online is afgenomen, doordat je als docent géén koppeling meer hebt naar de leerlingen.
5. Het grootste gedeelte van de leerlingen is naar school gekomen zonder dat thuis al een registratie was uitgevoerd. Dat was te verwachten. De problematiek hiervan wordt doorgeschoven naar de school. Het helpen met deze registratie is géén taak voor een docent! Van Dijk zelf kiest voor deze methode en zal daarmee ook de afhandeling voor zijn rekening moeten nemen. Het is te gemakkelijk om ouders een mail te sturen en daarmee te verwachten dat alles goed komt.
6. De leerlingen ervaren Eduroute niet als zinvol. Ze willen liever rechtstreeks naar Instruct. Misschien is het wel zinvol voor gratis materiaal, maar voor volledige methodes?
7. Het afgelopen weekend is de site van Van Dijk niet bereikbaar geweest. Klachten dus van leerlingen die niet bij hun boek kunnen… En dat terwijl Instruct gewoon in de lucht is. Het bleek overigens dat de digitale site wél bereikbaar was via een andere link, maar een aantal leerlingen logt in via www.vandijk.nl. Met mij is hierover in elk geval niet gecommuniceerd.
Persoonlijk ervaar ik dit als een soort gijzeling door een distributeur.
Is er al een oplossing? Wellicht. Binnenkort heb ik een gesprek met een medewerker van Van Dijk. Wat ik hiervan moet verwachten weet ik niet. Verder heeft Instruct aangeboden om de directe koppeling tussen hun product en mijn leerlingen te willen verzorgen. Hulde daarvoor.
Als er meer collega’s zijn met klachten als deze hoor ik dat graag.
Reacties
Geplaatst op 20 september 2010 21:26
Beste Leen,
Ik ben daar gelukkig weer van verlost. Vorig jaar is de bestelling van licenties via EduRoute op een dusdanige mislukking uitgelopen dat ik per direct m'n codes weer regelrecht bij Instruct mocht bestellen. Dit hebben we zo gehouden. Dit werkt fantastisch.