Vandaag heb ik per post de tekst van de oratie van Marko van Eekelen ontvangen. Je vindt de tekst als PDF bij dit bericht. Ik vind dat er een aantal hele goeie zaken in staan.
De oratie bevat een aantal interessante aanknopingspunten. Juist omdat Informatica alleen een schoolexamen kent, heeft een school nu al behoorlijk wat vrijheid haar examen in te richten. Een suggestie om geinteresseerde leerlingen een deel van het tweede fasevak op de universiteit te laten volgen, is goed inpasbaar in een pta. Daarnaast zijn er in het recente verleden informaticamodulen ontwikkeld door combinaties van wo- en vo-docenten die mede tot doel hadden de kloof tussen Informatica en wo-informatica te dichten.
Er is op dit moment een Informaticaoverlegorgaan actief die zich tot doel gesteld heeft verbetervoorstellen en -experimenten voor het informaticaonderwijs te doen. Daarin is een aantal organisaties en wetenschappers vertegenwoordigd. Probleem is echter dat zo'n overlegorgaan heeft formele status en evenmin een budget heeft. Wie is bereid tot een financiele injectie om verbeterprojecten mogelijk te maken?
Jos Tolboom Geplaatst op 20 maart 2010 12:25 Uitstekend verhaal! Deze betrokkenheid is natuurlijk prachtig voor het vak informatica op het havo/vwo (dat Van Eekelen consequent spreekt over middelbaar onderwijs -een term afgeschaft met invoering van de Mammoetwet in 1968- zij hem vergeven). Zijn visie deel ik nagenoeg helemaal. Met als belangrijke kanttekening dat aan educatieve minoren (30ECTS = +/- 840 studielasturen) in de academische bachelor wel aanvullende eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld dat de gevolgde bacheloropleiding wel sterk informaticagericht is (dus: (technische) informatica, kunstmatige intelligentie of informatiekunde; wie heeft nog meer suggesties?). Het is van het grootste belang dat er inhoudelijk goed gekwalificeerde docenten worden opgeleid.
En dat er echt centrale regie nodig is bij het aanjagen van de ontwikkelingen. De vereniging i&i is vanuit de beroepsgroep docenten vo de aangewezen partij en de SLO vanuit de curriculumontwikkeling. I&i-SLO zouden alle belanghebbenden (excuus, dat heet tegenwoordig 'stakeholders') en experts (ook uit het bedrijfsleven) bij elkaar moeten brengen en zo adviezen moeten genereren met betrekking tot het hele spectrum aan klussen die zich voordoen.
Ik vermoed nog steeds dat centrale examinering (van een deel van het curriculum) een sterk instrument is om tot enige convergentie te komen. De CvE moet dus ook betrokken worden in het opstellen van de plannen.
Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt onze website gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaat u automatisch akkoord met deze cookies.
Reacties
Geplaatst op 24 maart 2010 15:38
De oratie bevat een aantal interessante aanknopingspunten. Juist omdat Informatica alleen een schoolexamen kent, heeft een school nu al behoorlijk wat vrijheid haar examen in te richten. Een suggestie om geinteresseerde leerlingen een deel van het tweede fasevak op de universiteit te laten volgen, is goed inpasbaar in een pta. Daarnaast zijn er in het recente verleden informaticamodulen ontwikkeld door combinaties van wo- en vo-docenten die mede tot doel hadden de kloof tussen Informatica en wo-informatica te dichten.
Er is op dit moment een Informaticaoverlegorgaan actief die zich tot doel gesteld heeft verbetervoorstellen en -experimenten voor het informaticaonderwijs te doen. Daarin is een aantal organisaties en wetenschappers vertegenwoordigd. Probleem is echter dat zo'n overlegorgaan heeft formele status en evenmin een budget heeft. Wie is bereid tot een financiele injectie om verbeterprojecten mogelijk te maken?
Jos TolboomEn dat er echt centrale regie nodig is bij het aanjagen van de ontwikkelingen. De vereniging i&i is vanuit de beroepsgroep docenten vo de aangewezen partij en de SLO vanuit de curriculumontwikkeling. I&i-SLO zouden alle belanghebbenden (excuus, dat heet tegenwoordig 'stakeholders') en experts (ook uit het bedrijfsleven) bij elkaar moeten brengen en zo adviezen moeten genereren met betrekking tot het hele spectrum aan klussen die zich voordoen. Ik vermoed nog steeds dat centrale examinering (van een deel van het curriculum) een sterk instrument is om tot enige convergentie te komen. De CvE moet dus ook betrokken worden in het opstellen van de plannen.
Geplaatst op 20 maart 2010 12:25
Uitstekend verhaal! Deze betrokkenheid is natuurlijk prachtig voor het vak informatica op het havo/vwo (dat Van Eekelen consequent spreekt over middelbaar onderwijs -een term afgeschaft met invoering van de Mammoetwet in 1968- zij hem vergeven). Zijn visie deel ik nagenoeg helemaal. Met als belangrijke kanttekening dat aan educatieve minoren (30ECTS = +/- 840 studielasturen) in de academische bachelor wel aanvullende eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld dat de gevolgde bacheloropleiding wel sterk informaticagericht is (dus: (technische) informatica, kunstmatige intelligentie of informatiekunde; wie heeft nog meer suggesties?). Het is van het grootste belang dat er inhoudelijk goed gekwalificeerde docenten worden opgeleid.