Veertig scholen mogen gratis meedoen met mediawijsheid Project SplitsZ
Codename Future heeft in samenwerking met, Ra.nj, Mijn kind online, Kunstgebouw en Creative Learning Lab van Waag Society het project 'SplitsZ' voor het Voortgezet Onderwijs ontwikkeld. Dit schooljaar mogen 40 scholen kosteloos van dit project gebruik maken. SplitsZ is een educatieve game voor jongeren, docenten en ouders over online burgerschap. Doel is zowel de jongeren als de ouders en docenten mediawijs te maken. In de game worden leerlingen spelenderwijs geconfronteerd worden met dilemma?s en problemen die zich voordoen bij het gebruik van Web2.0.
Splitsz wil leerlingen mediawijs maken in het gebruik van internet en ze ook attitudes en competenties meegeven voor verantwoord ?online burgerschap?. Naast de game werken de leerlingen in de Codename Future Workspace aan opdrachten en informatie die de dilemma?s, stellingen en inhoud van de game bevragen, duiden en expliciteren.
In dit project:
? Denken leerlingen na over waarden en normen in de online wereld.
? Leren leerlingen werken met enkele gangbare Web 2.0 applicaties.
? Wordt het begrip en inzicht van docenten en ouders bevorderd (?digital divide?), doordat:
a) leerlingen hun docenten en opvoeders demonstreren waarvoor en hoe zij het internet gebruiken;
b) de game docenten en ouders inzicht geeft in de mogelijkheden van Web2.0.
Het project bestaat uit verschillende missies. Een missie kost 1 lesuur ?game-tijd?en daarnaast 1 tot 3 lesuren, afhankelijk van de gekozen verwerkingsvormen en -opdrachten. Een docent kan dus zelf bepalen hoeveel tijd hij/zij aan het project wil besteden.
Vanaf april 2010 mogen er dus 40 scholen kosteloos gebruik maken van dit project. Codename Future levert de volgende diensten:
- uitdagend digitaal lesmateriaal/ The Game
- begeleiding van docent en leerling
- draaiboek op maat voor de inzet van het project
Mocht u vragen hebben, dan kunt u Inge Kleemans mailen op inge@codenamefuture.nl of bellen op 070-3024770.
Meer informatie over dit porject op:
http://www.codenamefuture.nl/?ID=350