Wat houdt je zo al bezig?
Dit bericht verschijnt als column in de Nieuwsbrief van Kennisnet.
Dit schooljaar geef ik 16 lesuren op drie lesdagen en de andere twee dagen ben ik meestal ergens in het land of werk ik thuis. Sinds dit schooljaar heb ik weer eens een brugklasje en ik mag beginnen met de geheimen van Word. Eigenlijk moet ik solidair met mijn collega's aan de slag met Babbage maar ik ondermijn even het systeem en ik heb voorlopig mijn eigen lesprogramma. Mijn eerste vraag was: "Wie weet er iets van opmaakprofielen?"
Niemand die reageerde. Toen maar een volgende vraag geprobeerd: "Wie weet er wat een sectie is?" Eén vinger, maar helaas een antwoord dat nergens op sloeg. Van de ene kant vond ik het inderdaad teleurstellend, maar van de andere kant: "Yes! Want ik heb jullie heel wat te leren en ik zal je nu eens iets leren waar je de rest van je leven plezier van hebt." Men neme een platte tekst met alleen maar wat Lorem Ipsum en we gaan daar een prachtig werkstuk van maken met opmaakprofielen en secties die verschillende kop- en voetteksten moeten hebben. Er moet een titelpagina, een voorwoord, een automatisch gegenereerde inhoudsopgave komen en natuurlijk de inhoud van het werkstuk. Daar ben ik wel enkele weekjes mee bezig volgens mij.
In 4 vwo ben ik momenteel bezig met alles te leren over e-mail. "Wat valt daar van te leren?" hoor ik jullie denken. Welnu, om te beginnen moeten ze precies weten wat het verschil is tussen pop, imap, http en Exchange. Leerlingen die nog geen Gmail account hebben, moeten van mij een Gmail account aanmaken en we gaan samen kijken wat de enorme voordelen zijn van zo'n Gmail account. Daarna krijgen ze van mij het e-mailadres informatica@kpnmail.nl met het wachtwoord dat daar bij hoort en moeten ze gaan uitzoeken hoe ze dat als pop en als imap kunnen installeren. Dat is trouwens straks ook één van de opdrachten tijdens de toetsweek. Ik vind dat elke leerling een e-mailaccount moet kunnen instellen op een computer en dat laat ik ze net zo lang oefenen tot ze het kunnen dromen. Na het blokje e-mail komt het blokje Web 2.0 in 4 vwo en daar heb ik nu al zin in.
In 5 vwo zijn we heel heftig bezig met PhotoShop. Alle kids hebben een boek en we hebben wat online materiaal gevonden. Op school kunnen ze allemaal werken met CS4 en als ik zo eens hoor hebben ze thuis ook allemaal CS4 maar dus illegaal, zo gaat dat nu eenmaal. Ik heb dit jaar twee klassen 5 vwo want het zijn er te veel voor één klas. Dat was in 6 vwo ook het geval maar tot mijn verbazing bleek in het begin van het schooljaar dat ze 35 leerlingen bij elkaar hebben gestopt in één klas! Kijk, dat is nou nog eens vorm van bezuinigen. Er staan 30 computers in mijn lokaal, maar ik heb inderdaad enkele leerlingen die zoveel vakken hebben dat ze die nooit allemaal kunnen volgen. Ik heb een groepje van vier leerlingen die andere opdrachten maken dan de overige leerlingen. Ze zijn zo goed dat ze hun eigen projectplan mogen indienen. Na mijn goedkeuring gaan ze daar dan tien weken mee aan de slag en dan krijgen ze een cijfer voor die opdracht terwijl de rest van de klas gewoon een toets in de toetsweek maakt of werkt aan een praktische opdracht.
In 6 vwo zijn we bezig met Flash. Op het eind van de rit moeten ze een toetsje maken en daarnaast moeten ze een tutorial inleveren over een bepaald onderdeel van Flash. Beide onderdelen tellen voor 50% en het gemiddelde is het eindcijfer Flash. Er wordt lekker gewerkt in de les, ik heb geen kind aan ze. Ondertussen kan ik dvd-tjes branden met Windows 7 want we zijn een Microsoft IT Academy en tja, dan mogen de leerlingen allemaal beschikken over de laatste software van Microsoft. Ze krijgen een dvd-tje mee en een licentiecode. Waarbij ik benadruk dat ze vooral een Engelstalige versie moeten nemen. Dan kunnen ze er alvast aan wennen dat volgend jaar op de universiteit alles in het Engels is.
De woensdagen en de donderdagen zijn de laatste weken erg uitputtend. Ik ben erg veel van huis geweest en vaak heel laat thuis. Zo ben ik bijvoorbeeld eens gaan eten met de jongens achter de nieuwe informatica methode voor de bovenbouw en de uitgever die daar bijhoort. Pictio heet die nieuwe methode en www.pictio.nl wordt de website. Dat was een erg inspirerende bijeenkomst en die trein gaat nu goed op gang komen. Op de leveranciersdag van SLBdiensten mocht ik als spreker optreden en dat was ook erg leuk. De hele zaal vol met mensen van Microsoft, Adobe, McAfee en weet ik wat ze allemaal verkopen. De volgende dag kon ik meteen enkele afspraken bijschrijven in mijn agenda van bedrijven die graag iets willen laten zien. Hoogtepunt van de afgelopen week was het Govcert Symposium waar ik voor uitgenodigd was. Kijk bijvoorbeeld eens op www.waarschuwingsdienst.nl om te weten waar die allemaal mee bezig zijn. Op het internationale Govcert symposium praten ze de bezoekers bij over de laatste ongein op het internet en wat je daar tegen kunt doen. Ook de bijeenkomst van de Klankbordgroep van SLBdiensten in het prachtige Hermitage Museum in Amsterdam was fantastisch. Het nadeel is dan wel dat ik pas na middernacht thuis ben van zo'n brainstormsessie. Vandaag was mijn uitje naar it's learning in De Meern om even bij te praten met verschillende mensen. Vruchtbaar gebied daar op de negende etage want Michiel is net vader geworden en Nora heeft ook al een aardig buikje.
Tussendoor moet ik ook nog een reisje naar Londen organiseren voor honderd personen. We vertrekken op dinsdag 20 oktober. In de trein werk ik aan een paper voor de schaakbond. Afgelopen zaterdag heb ik daar cursussen gegeven in het plaatsen van indelingen, uitslagen, eindstanden, foto's en partijen op internet. Dat gaat met schaaksoftware ondersteund door IrfanView, Notepad ++ en FileZilla. Zodra dat document klaar is, zal ik het hier ook plaatsen want stukjes ervan kun je gebruiken als handleiding voor ons onderwijs.
Kortom: ik verveel me niet. In het weekend kan ik uitrusten. Hoewel? Vrijdag schaken, zaterdag overdag wedstrijdleider bij een schaaktoernooi, zaterdagavond naar die gek Wim Helsen en zondag naar de verjaardag van mijn liefste zus in Capelle ad IJssel.
