Ik realiseer me dat op informaticavo de doelgroep niet onderbouw-informatiekundedocenten is. Toch stel ik mijn vraag met toestemming van Frans ;-): heeft iemand ervaring met- of ideeën voor het invullen van 1 uur informatiekunde per week aan 10 parallel-eerste-klassen havo/vwo? Ik weet dat er scholen zijn die iedere week een uurtje met ECDL boeken in de weer zijn, of met Babbage. Of zoals op het Domicuscollege in Nijmegen het vak Multimedia geven [zie www.joostdelaat.nl/nm/ ]. Of scholen die informatiekunde integreren in diverse vakken. Ik weet ook dat Instruct een zeer degelijke maar goede ECDL lijn heeft, tegenwoordig digitaal ondersteund met Toets-it. Frans Peeters tipte al de Adobe Digital School Collection en Harry Dubois de Digital Cre8tor van KPC. Maar dit betekent nogal wat voor de gehele school. Vooralsnog ga ik ervan uit dat dat niet zomaar gerealiseerd kan worden. Vandaar dat ik graag wat advies aan jullie vraag. Alvast bedankt voor reacties!
Reacties
Jos Hoekstra
Geplaatst op 02 juni 2009 11:54
Dag Florina, Ik heb zelf al het materiaal geschreven voor de onderbouw( 1/2 klas ), met als centraal thema het \"Dierenasiel\". Het materiaal bestaat uit de volgende onderdelen : Ms Office 7.0 1. De open dag( Een Powerpoint pres., met Powerpoint cursus ) 2. Briefpapier met logo, Certificaat van eigendom, Folder over de verzorging van huisdieren( Word documenten, met uitleg kop/voetteksten/paginanummering, afbeeldingen en automatische inhoudsopgave ) 3. Een factuur( Excel document, met uitleg formules maken ) 4. Een website voor kinderen tot twaalf jaar( met Html cursus ) Groetjes, Jos Hoekstra Docent In/Ak Northgo College, Noordwijk
Geplaatst op 25 mei 2009 19:45
Florina, wij hebben jarenlang zowel in de eerste de tweede en de derde klas een uur informatiekunde gehad. Sinds afgelopen jaar is daar een uur vanaf gehaald. Afgeklopen jaar hebben we een uur in de tweede en de derde klas gehad. Dat beviel niet want je kun t de eerste klas niet overslaan en dan in de tweede beginnen. Ik kan je wat materiaal opsturen als je dat wilt. Wat we aanboden: Inhoudsopgave 1. Inleiding 3 2. Een goede houding 4 3. De Computer 5 4. Het Internet 6 5. Veilig op het internet 7 6. E-mail 8 7. Zoeken op het Internet 9 8. Bronvermelding 16 Verder deden we in de derde klas de laatste vier vijf jaar altijd een project, bestaande uit een aantal deelprojecten (website maken; beroepenproject). De leerlingen werkten dan alleen en/of in groepen ewen aantal weken aan verschillende onderdelen. Na afloop van het jaar had iedereen alle deelprojecten doorlopen. Jan Meys
Geplaatst op 20 mei 2009 23:17
Wij gebruiken de eerste periode om de leerlingen wegwijs te maken in de ICT infrastructuur van de school: het netwerk, It\'s Learning, de DVD met software van bij de lesmethoden. Deze periode krijgen de leerlingen geen cijfer. De overige drie perioden krijgen de leerlingen wel een cijfer. Hierin zit een blok over het gebruik van internet. Dit varieert van bronnen zoeken en beoordelen, tot veilig internet gebruik. Ook een klein stukje geschiedenis en maatschappelijke aspecten van ICT. We eindigen het jaar met een module Word en Powerpoint, om de leerlingen allemaal op het zelfde startniveau te krijgen. Sommige basisscholen besteden hier namelijk wel tijd aan, en anderen helemaal niet. We hebben geprobeerd om dit allemaal te integreren in de vaklessen, maar dat bleek echt niet mogelijk. De vaklessen zaten al vol genoeg, en het blijkt lastig om alles onder te brengen. Dus is er gekozen om toch nog een uurtje ICT op het rooster te zetten voor de brugklassen. De basis is Babbage ICT Coach Vista, aangevuld met eigen materiaal (met name It\'s Learning gerelateerd).
Frans Peeters
Geplaatst op 17 mei 2009 22:14
Ook informatiekunde hoort hier zijn plekje te hebben hoor Florina! Dus stel gerust je vragen als het over informatiekunde in de brugklas gaat.