Het is nu officieel: ICT helpt! John van Dongen sprak zijn verbazing al uit over deze conclusie op zijn weblog. Lees maar in bijgaand rapport over wetenschappelijk onderzoek van het Kohnstamm Instituut. Onderzoek laat zien dat inzet van ict een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verhogen van het rendement van de primaire en secundaire processen in de school. Goed gebruik van ict stelt leraren in staat met meer plezier, meer onderwijswerkzaamheden te verrichten. Onderwijsinstellingen in het VO, die ict inzetten en daardoor een efficiëntieslag maken en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren, kunnen een voorbeeld zijn voor anderen. In eerdere onderzoeken in het buitenland is gebleken dat goed gebruik van ict docenten in staat stelt met meer plezier meer onderwijswerkzaamheden te verrichten. Ict draagt op die manier bij aan efficiënte verbeteringen van primaire en secundaire processen in de school. Verder tonen studies over de impact van ict in het onderwijs2 aan dat de motivatie en schoolprestaties van leerlingen toenemen en dat ict leerlingen ondersteunt bij zelfstandig leren en bij samenwerkend leren. In Nederland is nog weinig onderzoek gedaan naar de effecten van ict in het onderwijs.