Aanvragen digitale borden
Gisteren had ik weer heel veel tijd om te lezen aangezien ik arbiter was bij een schaakwedstrijd in de Meesterklasse in Rotterdam. Ik word momenteel opgeleid als Fide arbiter bij het schaken en in het kader daarvan mag ik al mijn wedstrijden in de hoogste klasse van Nederland optreden. Doel is een stapje dichterbij International Arbiter te komen, een IA mag internationale toernooien leiden. Je kunt je voorstellen dat je bij een schaakwedstrijd niet al te veel werk hebt als arbiter. Een wedstrijd duurt over het algemeen echter een uur of zes en dus moet je jezelf bezig zien te houden. Er gaat dan ook een stapel computerblaadjes mee. Gisteren werd ik bijvoorbeeld vrolijk van het redactioneel artikel van Theo Louwens van de COS. Het gaat over iets waar wij op het Ostrea Lyceum precies mee te maken hebben. Op een gegeven moment sla je een koers in voor de aanschaf van digitale borden en elk schooljaar zal het aantal borden groter worden. Iedereen wil echter wel zo'n bord in het lokaal. Hoe bepaal je wie er wel een krijgt en wie niet? Welke voorwaarden stel je aan docenten als zij zo'n bord in de klas krijgen? Hoe wordt de scholing geregeld? Wat is voor jou als docent de meerwaarde van een digitaal bord ten opzichte van een laptop met beamer en whiteboard? Dat schreeuwt om een plan van de ICT-coördinator en daar gaan we nu aan werken. Om te beginnen worden alle aanvragers opgeroepen om hun aanvraag toe te lichten en de eerste vraag zal zijn: \"Waarom een digitaal bord ten opzichte van de laptop met beamer en whiteboard?\" Van onze afdelingsleiders wil ik vervolgens graag horen hoe zij gaan meewerken aan het plan voor scholing. Ik hoor graag van collega's waar dezelfde problematiek speelt!
Reacties
Johan Hoekstra
Geplaatst op 09 maart 2009 09:07
Momenteel wordt op het Jac.P.Thijsse geinventariserd welke secties digiborden willen gaan gebruiken. Veel docenten wilden een scherm en een beamer omdat ze dat bij een aantal collega\'s hebben gezien. Als ICT-coördinator heb ik toen een demonstratie met een digibord georganiseerd. Daarna is men enthousiast geworden over de mogelijkheden van dat bord. Binnenkort worden er gesprekken gevoerd met de aanvragers, waarin zij dienen aan te geven wat ze met het bord gaan doen, wie er geschoold gaan worden en wie vervolgens het gebruik binnen de sectie gaat uitdragen. Op die manier proberen we de collega\'s digibordvaardiger te maken. Overigens vind ik wel dat de aanschaf van een duur projectiescherm met een beamer een investering is in verouderde technologie. Daar staat tegenover dat een digibord zonder scholing ook een slechte investering is.
Jan Visser
Geplaatst op 08 maart 2009 18:46
Mijn school wil voor komend schooljaar ook digitale borden aanschaffen. Na een reeds gegeven demonstratie wat een digitaal bord is en wat je er mee kan doen heb ik een digitale enquete opgesteld om de wensen en de bereidheid trainingen te volgen van de secties te inventariseren. Hierna zullen gesprekken nodig zijn om zaken boven water te krijgen waarna de voorlopige verdeelsleutel van digitale borden per sectie of faculteit wordt gegeven. Heel belangrijk hierbij is hoe secties de digitale borden didactisch willen gebruiken en in hoeverre ze hierin geschoold willen worden.