ICTeaser
De afgelopen weken waren weer lekker druk, zo druk dat ik de NOT moest laten schieten. Op woensdagmiddag mag ik voortaan lesjes geven aan kinderen van groep 8 van toeleverende scholen voor de zogenaamde Brein Brekers Club. We halen die kinderen naar school om ze kennis te laten maken met enkele utidagende vakken zoals Spaans, Klassieke Talen en informatica. In twee lesuurtjes leer ik ze hoe ze een html pagina kunnen maken. Ik maak een groepsfoto, dan moeten ze zichzelf uitsnijden met IrfanView en we zetten die foto in die html pagina. Ze zoeken een leuk YouTube filmpje en dat embedden ze ook in de code. Tenslotte zetten we al die pagina's en foto's tijdens de les op ons leerlingendomein www.ostrea.in en de kids gaan helemaal enthousiast naar huis. De Brein Brekers Club komt vier woensdagmiddagen naar school en na de laatste bijeenkomst krijgen ze een certificaat, sinas en koek. Op de Open Avond kwamen er verschillende ouders naar me toe om nog eens te vertellen hoe leuk de kinderen de les hadden gevonden. De eerste Open Avond werd massaal bezocht, zo massaal dat we 200 usb-sticks tekort kwamen voor de andere avond. De 600 usb-sticks van 1GB met logo had ik in Engeland gekocht voor iets onder de vier euro, maar nu moesten er plots 200 bijgekocht worden voor Nederlandse prijzen. De leverancier in Engeland was gesloten vanwege Chinees Nieuwjaar en dan blijken die usb-sticks in Nederland het dubbele te kosten! Vorige week was er op het Ostrea Lyceum een kijkmiddag voor de Pilot Mobile Learning. Mede dankzij het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma hebben we twee brugklassen uitgerust met een Acer netbook en afgelopen donderdag hebben we middels een soort tussenrapportage scholen die ook dergelijke plannen hebben bijgepraat over de voors en tegens van een laptop voor alle kinderen. En ik kan je verzekeren dat het niet allemaal hosanna is wat we roepen. Er waren een twintigtal bezoekers en na een korte introductie hebben we een klasje bezocht zodat de bezoekers vragen konden stellen aan de leerlingen. Daarna hebben we uitgebreid de evaluaties van de leerlingen en van de deelnemende docenten bekeken. Over het algemeen zijn we positief maar we hebben toch verschillende bedenkingen. We wilden een eerlijke pilot en daarom hebben we vooral docenten mee laten doen die heel weinig ervaring hadden met ICT. Een aantal docenten ontplooit zich geweldig maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bij enkele vakken ook helemaal niet loopt. Bij de leerlingen niet, maar ook bij de docenten niet. De leerlingen moesten allemaal een vijftal vragen beantwoorden en als een vmbo-leerling dan zegt \"MSN gaat goed, Hyves ook, en het huiswerk bij sommige vakken ook wel\", dan moet je je toch even achter de oren krabben en je afvragen waar dit naar toe gaat. We hebben nog een half schooljaar te gaan en op het eind van het schooljaar zullen we nog zo'n sessie organiseren voor geïnteresseerde scholen. Verder zijn we heel druk bezig met de ICT voorbereidingen voor volgend schooljaar. Alle secties hebben verzoekjes in kunnen dienen voor materiaal en daar moeten bijvoorbeeld keuzes worden gemaakt welke secties/docenten een beamer en/of een SMART board krijgt. Ook hebben we eindelijk een keuze gemaakt voor onze thin clients. Het wordt Citrix Xen en de komende maanden zal systeembeheer samen met Next ICT Solutions uit Roosendaal het gaan inrichten. We gaan het gefaseerd uitrollen want het is een beetje riskant alles in één keer mee te pakken. We hebben er veel zin in en ik heb alle vertrouwen in de techneuten maar ik vind het ook heel spannend hoe het straks gaat uitpakken. De Onderwijsraad heeft heeft weer advies uitgebracht aan de minister. In het rapport \"Stand van educatief Nederland 2009\" introduceren zij een nieuwe term: Uitgebreid Onderwijs (UO). Een hoop open deuren wat mij betreft (\"Allochtone jongeren volgen bijvoorbeeld minder vaak hoger onderwijs dan autochtone Nederlandse jongeren ..\") maar toch wel enkele zaken die hout snijden. Het complete rapport is nogal lijvig maar misschien dat je de samenvatting achter het PDF-icoon even kunt lezen. Dit bericht verschijnt als ICTeaser in het Kennisnet e-zine van vrijdag 13 februari.
Reacties
Klaas van Lavieren
Geplaatst op 12 februari 2009 19:47
vorig jaar september bij www.mainsales.nl usb sticks besteld, inclusief naam gravure onder de ? 6,--
Frans Peeters
Geplaatst op 11 februari 2009 19:05
Wij hebben bewust er voor gekozen alles open te laten voor de leerlingen. Ze hebben ook admin rechten op de apparaten en ze kunnen overal gebruik van maken. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het antwoord krijg \"MSN gaat goed, Hyves ook en het huiswerk bij sommige vakken ook wel\" bij de vraag: \"Wat gaat er goed?\" Ik bedoelde \"Wat gaat er goed met de computer en de schoolvakken?\" maar een vmbo leerling interpreteert zo\'n vraag dus heel anders. Dat heeft niets met open deuren te maken. Het in interessant te zien hoe kinderen omgaan met het apparaat. Maar het is ook interessant hoeverschillend docenten er mee omgaan en ook hoe het bij de ouders gaat. Sommige docenten weten met pijn en moeite MSN uit te krijgen en er zijn ook ouders die gek worden van de apparaten. Nou, dat zijn zaken om over na te denken.
Geplaatst op 11 februari 2009 13:09
Waardering voor het doen van de mobile pilot, maar als je het over open deuren hebt: \"De leerlingen moesten allemaal een vijftal vragen beantwoorden en als een vmbo-leerling dan zegt \"MSN gaat goed, Hyves ook, en het huiswerk bij sommige vakken ook wel\", dan moet je je toch even achter de oren krabben en je afvragen waar dit naar toe gaat.\" is toch iets wat al sinds de voorhoedescholen en de -tig computers die zijn binnengerold, een vraag is die maar niet beantwoord wordt? Dat het hier minilaptops betreft maakt voor die vraag toch niet uit?