ICTeaser januari
Dit kalenderjaar mag ik voor de Kennisnet nieuwsbrieven het ICTeaser stokje overnemen van John van Dongen. Eens per maand zal ik proberen jullie op de hoogte te brengen van zaken rondom ICT zaken in het onderwijs waar ik op dat moment mee te maken heb. Januari is de maand van de BETT, de grote onderwijsbeurs in Londen. Twee jaar geleden ben ik daar met twee directieleden geweest en vorig jaar met mijn collega ICT-coördinatoren. Dit jaar werd ik samen met twintig andere docenten uit het voortgezet onderwijs uitgenodigd door Apple om mee naar Londen te gaan. We zijn hooguit twee uur op de BETT zelf geweest, de rest van de twee dagen was er een vol en interessant programma. Nou vind ik de BETT ook wel zo?n beurs die je gerust een jaartje over kunt slaan zonder dat je bang hoeft te zijn iets gemist te hebben. Maar je moet er wel een keer geweest zijn, want het is en blijft een fantastische beurs. De mannen van Apple brachten ons bijvoorbeeld naar het Europese hoofdkantoor in Londen waar we een briefing kregen van een Amerikaanse school waar alle leerlingen (2000) en personeelsleden (550) een MacBook hebben. Niks bijzonders zou je zeggen, maar nou komt het: op de hele school zijn er welgeteld drie printers! Alles wordt geprint naar drie enorme printers die midden in het hoofdgebouw staan. Voor het printbeheer gebruiken ze PaperCut en als je naar die term zoekt op deze website, dan zul je zien dat het Ostrea Lyceum al in 2002 met dat programma is gaan werken. En nog steeds dus, want het is erg goedkoop en het werkt perfect. We hebben ook een school bezocht tijdens de Apple excursie. Het Leigh Technology is een splinternieuwe vmbo school en daar horen uiteraard prachtige nieuwe computers bij. Op drie etages stonden hele rijen met iMacs, prachtig om te zien. De richtingen die je kon kiezen waren genoemd naar beroemde mensen uit de Engelse geschiedenis. Zo sprak ik een leerlinge van het Chaucer gebouw. Ze was erg enthousiast over de iMacs, maar helaas kon ze me niet vertellen wie Chaucer was. Het aller-leukste van de Apple excursie was het uitwisselen van ervaringen tussen de deelnemers onderling. Er waren docenten en directieleden van allerlei scholen uit verschillende windstreken en er ontstond een hele prettige sfeer onderling. Ik vind het zelf fantastisch om te horen hoe het op andere scholen gaat en bij elke gesprekspartner vang je wel iets op dat je weer kunt gebruiken. Het ging in de groep vooral over laptopprojecten en elo?s want beide zijn op dit moment erg hot. Het Zuyderzee was er ook en die hebben uitgebreide ervaring met One-to-One, dus Dirk Jan Sluimers moet je gesproken hebben als je al plannen in die richting hebt. Veel scholen experimenteren met laptops en zeker nu de ?gratis? boeken er gaan komen, lijkt het interessant met netbooks of laptops aan de slag te gaan. Nu moet je als school niet denken dat je een gedeelte van dat boekengeld mag gebruiken voor de aanschaf van laptops en je de ouders een klein bedrag laat bijbetalen, want dat is gewoonweg verboden. Frans Bouwens van het Bonhoeffer College heeft daar uitgebreid onderzoek naar gedaan en hij kan je helemaal bijpraten op dit gebied. Onze directie heeft er overigens helemaal geen vertrouwen in dat het goed gaat komen met de Europese aanbesteding en wij gaan weer terug naar af: we gaan weer terug naar een eigen boekenfonds. We kopen de tekstboeken en daar gaan we vier of vijf jaar mee verder. In de tussentijd kunnen we ons dan oriënteren op het gebruik van laptops, de afschaffing van werkboeken en het verder uitbreiden van het elo-gebruik. Dit schooljaar hebben we dankzij Kennisnet/SURFnet een Pilot Mobile Learning. Alle leerlingen van twee klassen hebben een netbook in bruikleen die ook mee naar huis mag. We hebben al een eerste uitgebreide evaluatie gehad met de deelnemende docenten en je moet niet denken dat het allemaal halleluja is. Op donderdag 5 februari is er bij ons een kijkmiddag. Iedereen die geïnteresseerd is in het inzetten van laptops, kan bij ons horen welke fouten wij gemaakt hebben, zodat jullie die niet meer hoeven maken. De elo?s zullen steeds belangrijker worden de komende jaren. Het kaf is van het koren en het is survival of the fittest. Maar er komt binnenkort een speler bij die het helemaal ziet zitten in het voortgezet onderwijs. Wie? Dat verklap ik nog niet, maar binnenkort kun je er alles over lezen op mijn website. ?Ben je nog met iets leuks bezig?? vroeg Rein mij tijdens de Apple excursie. Nou, ik kan jullie gerust stellen. Ik vermaak me altijd en overal. Er zijn zoveel leuke dingen om je heen maar je moet ze willen zien en je moet je kansen pakken. Zo ga ik dit weekend als jeugdleider met dertig kinderen naar het Bitterballen Schaaktoernooi van Eeuwig Schaak en dat is pas echt smullen, want zoals de naam al doet vermoeden krijgt tijdens de pauze van dat toernooi iedereen een portie bitterballen. Zie je het al voor je: honderd kinderen met een portie bitterballen voor de neus? Het verslag en de foto?s kun je vanaf zondagavond bekijken op www.depion.nl Foto's van de Apple excursie: www.informaticavo.nl/docs/2009/apple/
Reacties
Frans Peeters
Geplaatst op 22 januari 2009 23:44
Alvast het genoemde artikel dat Frans Bouwens aanhaalde: Het gaat om WVO artikel 27, lid 2. Hieronder een stuk van de brief van de staatssecretaris. Het standpunt van het ministerie is eenduidig. Laptop Op uw verzoek ga ik nader in op het verschijnsel laptop. Ik heb het onderstaande standpunt recent besproken met de VO-raad die zich hierin kan vinden. In de Memorie van Toelichting behorende bij het wetsvoorstel ?gratis schoolboeken? wordt aangegeven dat een laptop niet valt onder de definitie van lesmateriaal. De laptop is immers een informatiedrager. Consequentie van deze definiƫring is dat ouders zelf kunnen besluiten om een laptop aan te schaffen als zij dat wenselijk vinden. In de huidige situatie kan het bezit van een laptop door scholen niet van ouders worden geƫist en andersom kunnen ouders dit niet van scholen eisen. Echter de digitale ontwikkelingen gaan snel, er komt steeds meer digitaal lesmateriaal beschikbaar en laptops worden goedkoper. Op het moment dat scholen volledig of grotendeels schoolboeken vervangen door digitaal lesmateriaal en het bezit van een laptop voor het leerproces noodzakelijk is geworden, dienen scholen hierin zelf te voorzien. Er is vanuit bekostigingsoverwegingen geen principieel verschil tussen de aanschaf van een desktop of een laptop. Binnen de lumpsum hebben scholen de mogelijkheid om de ICT-bekostigingscomponent en de bekostiging voor lesmateriaal (? 316,=) hiervoor te gebruiken.