China Event
Van 29 maart tot en met 5 april 2008 ging InterimIC met een grote groep op studiereis naar China. Ze wilden met eigen ogen zien hoe China zich ontwikkelt en de bedoeling was contacten te leggen met interessante en belangrijke spelers op de Chinese markt.
Vandaag organiseerde datzelfde InterimIC een China Event, een bijeenkomst in Maarssen met een aantal interessante sprekers. Zo was daar Tze Kiat Tan die liet zien hoe de huidige Chinese consument zich ontwikkelt en hoe de Chinese markt anders is ten opzichte van het Westen. Ze liet bijvoorbeeld zien wat een enorme invloed bepaalde commercials op de markt hebben gehad.
Daarna kwam Sam Flemming, een deskundige op iWOM, wat staat voor internet Word of Mouth. Hij luistert als het ware het internet af, zijn bedrijf onderzoekt wat er zich allemaal afspeelt op het grote web. Op basis van die gegevens kun je daar vervolgens iets mee doen op de markt. Na de pauze vertelde Marc van der Chijs zijn succesverhaal. Hij is medeoprichter van Tudou, de Chinese variant van YouTube. Zoals je weet wordt het internet in China behoorlijk gecensureerd. Er mag absoluut geen sex geplaatst worden maar ook filmpjes met een politieke boodschap zijn verboden. Marc is expert op het gebied van gaming en dat gaat een enorme vaart nemen in China. Marc is ook CEO van een bedrijf dat casual games op de Chinese markt brengt. Vooral op de mobiele telefoons worden die ontzettend veel gespeeld.
Richard de Booij van Wannahaves heeft als eerste deelnemer van de reis daadwerkelijk zaken gedaan met China. Hij vertelde hoe hij succesvol tot zaken is gekomen met www.sina.com
Het geheel werd aan elkaar gepraat door Vincent Everts, één van de partners van InterimIC. De organisatie was in handen van Dorrit Gruijters. de uitnodiging naar mij kwam via Kennisnet. Jan Kees Meindersma en Jan-Bart de Vreede zijn ook meegeweest met die reis naar China. Meer info op www.chinareis2008.nl/