Wetenschapsfestival Uit de Hoge Hoed
Per augustus 2008 houdt het Tweede Fase Adviespunt op te bestaan. Om dit moment te markeren werd er in De Reehorst in Ede een "wetenschapsfestival" gehouden waar onderwijs en wetenschap elkaar konden ontmoeten. Al meteen kwam ik Wim Veen tegen en ik heb me verontschuldigd dat ik nu echt niet voor de vijfde keer naar zijn homo zappiëns lezing kwam. Hij kon er mee leven en gaf me de tip eens naar Jelle Jolles te gaan luisteren en dat was inderdaad een geweldig interessante lezing.
Prof. dr. Jelle Jolles van de Universiteit van Maastricht doet onderzoek naar de samenhang tussen hersenontwikkeling en leren. Wat wij bijvoorbeeld allemaal weten is dat meisjes zich sneller en beter ontwikkelen dan jongens, maar hij toont het wetenschappelijk aan met hersenscans. Een machtig interessante lezing, ik hoop dat de presentatie online komt. Hij had talloze voorbeelden van adhd, de invloed van alcohol en drugs op de hersens enzovoorts, maar wat me vooral bijgebleven is, is dat een adolescent meer slaap nodig heeft dan een kind. Ook kan hij wetenschappelijk aantonen dat je MOET ontbijten wil je de eerste twee uur fatsoenlijk functioneren op school. Houd in ieder geval www.hersenenenleren.nl eens in de gaten.
Prof. dr. Gerard Westerhoff hield een betoog over hoe je leerprocessen kunt sturen. Hij is van oorsprong docent Duits en is nu hoogleraar didactiek van de moderne vreemde talen bij de Universiteit van Utrecht. Na de lunch kwamen er nog twee interessante mannen aan het woord. Dr. Cees Terlouw nam even met ons door hoe het zit met de aansluiting voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. En ook in het hoger onderwijs doen meisjes het veel beter dan jongens.
Tenslotte ben ik bij Heim Meijerink geweest. Heim was de voorzitter van de Expertgroep doorlopende leerlijnen taal en rekenen. Zijn commissie heeft de verontrustende berichten over de beheersing van reken- en taalvaardigheden onderzocht en ze hebben een interessant rapport geschreven. Met de taal schijnt het nog vele malen erger te zijn dan met rekenen.
Tussendoor kwam ik Peter Boon tegen. Peter heeft CODI gedaan en hij is de man achter JavaLogo. Hij werkt nu voor het Freudenthal Instituut en is bezig met de Digitale Wiskunde Oefenomgeving. Voor enkele honderden euro's per jaar heeft de hele school een hoop extra online materiaal voor wiskunde. En eindelijk heb ik nu een keer met Trees Haaksma van het CPS gesproken. Sinds het begin van InformaticaVO is zij er bij geweest maar we hadden elkaar nog nooit ontmoet. Eén keer per jaar zet ze voor het CPS een handtekening voor me waar ik weer blij mee ben. Kortom: een bijzondere dag.