Eerste landelijke liodag 1e graads lerarenopleiding Informatica in Utrecht
Op donderdag 29 mei was het zover: de eerste landelijke bijeenkomst van lio's uit de kersverse lerarenopleidingen Informatica was een feit. Er waren 11 studenten aanwezig en daarmee was de groep bijna voltallig.
Bert Zwaneveld heette ons allen welkom waarna we een boeiend verhaal hoorden van Valentina Dagienè, hoogleraar en hoofd van het Informatics Methodology Department aan het Institute of Mathematics and Informatics in Litouwen. Zij vertelde ons over de inrichting van Informatica onderwijs in haar land. De naam Informatica is sinds 2004 veranderd en het VO-vak heet nu Informatie Technologie waarmee gedoeld wordt op de technologische toepassingen van Informatica in de samenleving. Vanaf 2004 is het een regulier vak in vrijwel alle leerjaren van het VO, dat in Litouwen bestaat uit 8 jaar (leerlingen in de leeftijd van 11 tot 19 jaar). De eerste 4 jaar ontvangen alle leerlingen 2 lesuren per week IT. In leerjaar 5 en 6 is er 1 verplicht lesuur en 1 lesuur keuzemodule Programmeren. De laatste twee jaar worden twee lesuren per week besteed aan onderwerpen als Databases, Multimedia en Programmeren. Aan het einde van de schoolperiode sluit het vak af met een Schoolexamen (IT curriculum) of naar keuze met een Nationaal examen (Programmeermodule). De overheid in Litouwen onderkent duidelijk het belang van het vak voor haar burgers.
Na Valentina vertelde Sjef Martens van het Montessori College Nijmegen over de inrichting en mogelijkheden van het netwerk op zijn school. Er kwamen veel vragen en er werd gediscussieerd over de problemen die de inrichting kan oproepen voor een goede uitoefening van lessen Informatica. "Hoe communiceer je met systeembeheer"; "waar leg je vragen neer" en "wat mag je van de schoolleiding verwachten", waren items die naar voren kwamen.
Na de borrel en een maaltijd vertelden de studenten aan de hand van een presentatie over hun ervaringen op school. Veel uiteenlopende onderwerpen werden naar voren gebracht als; het gebruik van PHP als programmeertaal, Databases, gebruik van virtuele omgevingen als Second Life voor leerlingen, meer aandacht voor Hardware op het VO. Ook zagen we hoe voor het basisonderwijs materiaal is ontwikkeld om leerlingen de eerste programmeerstapjes te laten doen. Een presentatie n.a.v. een onderzoek door een student via Informaticavo bracht ons allemaal weer onder de aandacht dat de invulling van de eindtermen behoorlijk verschillend kan zijn. Er was aandacht voor een onderzoek naar de motivatie van leerlingen om Informatica te kiezen in de bovenbouw en de rol die het onderbouwvak Informatiekunde daarin speelt. Het was heel boeiend om te luisteren en te praten met studenten die met een frisse blik naar de schoolomgeving kijken en naar de invulling van het vak. Deze discussies zijn waardevol en ik hoop dat er nog vele volgen.
De klok maakte dat we de dag helaas moesten beeindigen maar de voorstellen voor een vervolg zijn in de maak. De studenten zijn hun communicatieplek aan het inrichten en ik hoop dat zij ons veel deelgenoot laten zijn van hun bevindingen en ideeën.