Vanaf mei 2008 wordt het wereldwijde Global Teenager Project tot 2012 vanuit Nederland gecoordineerd. Hulde aan aan de club van Bob Hofman!
Op donderdag 26 juni is er een receptie voor alle scholen die ooit aan een Learning Circle hebben meegedaan. Ook de 30 landencoordinatoren en vijf facilitators van het Global Teenager Project zijn op de hoogte gesteld van de uitnodiging en er zijn al veel positieve reacties. Ze verheugen zich er op met hun Nederlandse collega's kennis te maken. Het afgelopen schooljaar heeft het Ostrea Lyceum aan een Learning Circle voor Millennium Development Goals en Global Citizenship meegedaan en ik kan het erg aanbevelen.
Ook sloot ICT-E (Bob Hofman) een overeenkomst met uitgeverij De Rode Planeet in Zuidhorn. Daarmee is ICT-E voor het programma WinToets gecertificeerd om trainingen te geven. Hiermee wordt het trainingsprogramma van ICT-E nog breder. ICT-E verzorgt al trainingen op het gebied van ICT-coordinatie, digitale schoolborden, digicontent, podcasting, gebruik van video, enzovoort. Tevens is ICT-E regionaal trainingscentrum voor Apple want daar ligt weer een lijntje met Harry Dubois.
Reacties
Bob Hofman
Geplaatst op 27 mei 2008 17:50
Ik kan me goed voorstellen dat je door de bomen het digitale bos ... Ik lijk wel een politicus als ik zeg dat er twee antwoorden op je vraag te geven zijn. Ja en Nee! Een volmondig Ja, die trajecten/diensten zijn gescheiden en er is geensprake van koppelverkoop. Maar ook een welgemeend Nee; het is niet voor niets dat elke keer de naamvan Bob opduikt. Het is mijn drive en visie dat \'leren in de 21e eeuw\' voor een belangrijk deel bestaat uit \'connected learning\' waar leerlingen endocenten samen leren (organiseren). Een bewezen didactisch concept als Learning Circles / Global Teenager Project helpt bij het opzetten en uitvoeren van dat wereldwijd leren. Maar die wereldwijde wereld om ons heenverandert in rap tempo. Was een e-mail uit Ghana 7 jaar geleden nog een kick, nu is dat anders. Omdat leren goed te faciliteren, heb je de tools van de 21e eeuw nodig. Tien weken vakoverstijgend samenwerken en samen leren afronden met een proefwerk dat feitenkennis uit een boek toets, doet onrechtaan hoe en wat er geleerd is. Maar hoe dan wel? Zouden leerlingen aan heteinde van hun leeravontuur zelf niet een open proefwerk voor elkaar kunnen maken, meertalig en webbased. Bij het uitwerken van die vraag en het vinden van een werkbare en innovatieve oplossing is De Rode Planeet voor ons een gewaardeerde partner. Bij het maken van web based video introducties werkt de multimediale kant Apple uiterst laagdrempelig. En 2 leerlingen voor een SMART bord die met Google Earth demonstreren met welke andere 11 landen ze samenwerken inspireert meer dan bladeren in een atlas. Soms dus een insteek vanuit ICT&E, waar we professionalisering aanbieden aan het Nederlandse onderwijs. For profit. En nu ook vanuit een in Nederland opgerichte Stichting \'The Round Table\', die samen met Unesco, de Wereldbank en 7 universiteiten verspreid over de wereld nadenkt over een vernieuwd open curriculum voor de docenten vanmorgen. Non for profit. Meerdere petten dus, de kunst om ze helder tescheiden .. en dat was denk ik de kern van je opmerking. Mag ik je, en alle andere lezers, nu vast uitnodigen voor de Holland Open conferentie op 18 en 19 september? Naast Open Office en Open standards, komt er ook een lijn over Open Education. Met onder andere Claudia Linden van Linden Labs, die in een workshop de aanzet geeft voor een Learning Circle in Second Life. Met Kennisnet als motor, met het Global Teenager Project als netwerk, met iEARN als paraplu en met ... ja die zelfde Bob ;-)