Op 10 april hebben we op het Ostrea Lyceum een voorlichtingsmiddag over een nieuw voorstel voor de lessenverdeling. Momenteel hebben we nog steeds één uur informatiekunde in de brugklas maar het gerucht gaat dat ze informatiekunde willen afschaffen. Het moet geïntegreerd worden in de vakken zoals dat zo mooi heet. Ik geloof daar persoonlijk niet zo in. In een aantal collega's heb ik best wel vertrouwen maar bij verschillende collega's komt er helemaal niks van. Je kent dat wel: Excel bij wiskunde, tekstverwerken bij Nederlands, PowerPoint bij aardrijkskunde en ga zo maar verder. Voor de vergadering wil ik graag eens uit het veld horen hoe het bij jullie gaat. Verder heeft iedereen het over doorlopende leerlijnen. Wie heeft dat goed op de rails?
Reacties
Susan Walther
Geplaatst op 24 april 2008 22:20
Op mijn school zijn we begonnen met het cursusboek van babbage 6 als nascholing aan de docenten aan te bieden binnen de elo. Ze zijn waanzinnig enthousiast. Er waren docenten die bv. al eens Word hadden gedaan en voor Excel of Powerpoint kwamen maar iedereen vond het zo leuk dat ze gewoon vooraan bij Word begonnen. Doordat het in de Elo staat en de docenten er nu als leerling in werken en er kennis meemaken is nu ook de vraag veel groter om ook nascholing voor het werken met de elo te krijgen. Ook heb ik het DRO gegeven maar daar staat veelste veel in daar hebben de docenten geen zin in. Ook vinden de docenten het handig om te weten wat de leerlingen leren bij informatiekunde. Ze kunnen nu eisen gaan stellen omdat ze hetzelfde boek gebruiken. Kijk/luister maar eens bij: http://www.walhak.com/office/
Joke van Gent
Geplaatst op 11 april 2008 12:33
Op mijn school, het Stedelijk Daltoncollege te Zutphen, is ict een zelfstandig vak in leerjaat 1 op het lyceum, dat gegeven wordt door een docent die weet hoe e.e.a. werkt. We werken met ICT-Coach Plus en daaraan aansluitend het Office pakket.
Geplaatst op 11 april 2008 11:34
Bij ons op school hebben we 1 uur in de 1e klas.Zelf heb ik dat een aantal jaren gedaan met Babbage; de kinderen vinden het leuk en ze vinden zelf dat ze veel leren om dat veel opdrachten toegepaste stof is. Ik kom er niet meer aan toe komend jaar omdat ik teveel uren in de bovenbouw krijg (er is zelfs een kleine vacature). We hebben een ICT-coördinator cq deelschoolleider 1e klas waar mee ik op één lijn zit en dat wil ook nog wel eens helpen om dingen voor elkaar te krijgen. Dus wij gaan overstappen op Babbage 6 en gaan gelukkig komende jaren nog door!!
Frans Peeters
Geplaatst op 06 april 2008 10:52
Ik heb nog even een polletje gemaakt om eens te inventariseren hoe de verhouding is scholing met informatiekunde en scholen zonder informatiekunde in de brugklas. Als je niet kunt stemmen moet je even uitloggen en dan weer inloggen.
Harry van Breugel
Geplaatst op 06 april 2008 09:11
Op het Zwijsen College Veghel: 1 uur informatiekunde in de brugklas; in jaar 2 6 weken (2 uur per week op havo, 1 op vwo) cursus Powerpoint en in jaar 3 6 weken van 2 uur Excel voor Havo 3 en 18 weken van 1 lesuur voor vwo3 met een uitgebreide cursus Excel.
Kees Hommel
Geplaatst op 05 april 2008 20:00
Ook bij mij op school (De Lage Waard Havo/VWO) is uiteindelijk gekozen voor 1 lesuur ICT-vaardigheden in de brugklas. Gegeven door een docent, die echt weet hoe e.e.a. werkt.
John Roggen
Geplaatst op 05 april 2008 09:51
Als je niet voor 100% zeker bent van de medewerking van de betrokken collega\'s raad ik je dringend af die nieuwe weg in te slaan. Ik ben jarenlang fervent voorstander geweest van integratie in de vakken. We hebben speciale projecten gedraaid, er uren in gestopt met subsidies van buiten, scholingen gegeven. Het resultaat: er zijn nu maar een handvol collega\'s die weten hoe een elo werkt (leerlingen vulden onlangs de IScore in: \"ik leer hier, er staan computers, dus is dit een elektronische leeromgeving\" - we scoorden heel goed op dat punt....). Als ze al een computer in de les gebruiken, doen ze dat om een opdracht uit de methode te doen. Op de H/V-route wordt niet structureel meer iets gedaan aan de belangrijkste vaardigheden op ICT-gebied. Met internet en Word redden ze zich prima (zolang je niets bijzonders vraagt), maar van Excel weten ze echt niets. Van programmeren of databases hebben ze geen flauw benul. De schoolleiding denkt dat Informatica veredeld Powerpointen is. Voor het komend jaar is de aanmelding voor Informatica in V4 zo laag, dat snel werd besloten om het dan maar niet meer aan te bieden...... Treurnis. Het kan wel! Er zijn ook scholen waarbij dat lukt. Dan moet het management heel goed weten hoe het moet en dan hoeft ook niet ter discussie te staan of het zo moet, maar hoe en waar een bepaalde module door wie geïntegreerd wordt. Als daarvoor nu nog extra scholing nodig is: forget it!
Ronald Leijtens
Geplaatst op 05 april 2008 09:00
Op Damstede hebben we de naam informatiekunde veranderd in ICT en krijgen leerlingen in de brugklas gedurende een half jaar een blokuur ICT-lessen. Daarin worden de basisvaardigheden voor ICT bijgebracht. Er is bewust voor gekozen om deze lessen niet te integreren in andere vaklessen en de lessen te laten verzorgen door gekwalificeerde docenten.
Wim de Lange
Geplaatst op 04 april 2008 16:29
Uit ervaringen bij het DRO is gebleken dat er nog legio collega\'s zijn die moeite hebben met de basisvaardigheden. Zij kunnen zich zo goed en zo kwaad als het gaat zelf redden, maar het overbrengen op leerlingen is een ander verhaal. Wij hebben daarom afgesproken we informatiekunde houden alleen op iets anders manier georganiseerd: in de brugklas het eerste half jaar 1 uur en in de derde klas het laatste halfjaar weer een uur. Op deze manier zijn we in staat bij binnenkomst de basisvaardigheden op gewenst peil te brengen en in de 3e een opfriscursus te geven op die onderdeln die ze in de Tweede Fase nodig hebben. Totaal houdt de leerling 1 uur Informatiekunde in de brugperiode, gegeven door vaardige docenten.