Tussentoets GameMaker
25 maart 2008
Frans Peeters
Dit blok werken we met GameMaker. Eerst hebben de leerlingen geleerd met GameMaker om te gaan en vervolgens gaan ze een eigen game maken. Bij het eindcijfer zit ook 30 punten voor een tussentoets. Gisteren heb ik zo'n tussentoetsje in elkaar geflanst met veel onzin opdrachten, de inspiratie was niet zo hoog deze keer. Ze krijgen vijf kleine games met daarin alvast de resources en die game moet dan afgemaakt worden en ingeleverd worden via de ELO. De resources komen altijd uit de voorbeeldbestanden die meegeleverd worden met GameMaker. De tussentoets moet gemaakt worden in 50 minuten. Uiteindelijk heb ik besloten dat ze vier van de vijf opdrachten in moesten leveren. Mijn eerste indruk is dat het niet zo goed gemaakt is, terwijl ik dacht een vrij eenvoudige toets gemaakt te hebben. Ik wil enkel hebben dat ze de basis van bepaalde dingen begrijpen. Bij mij zijn dit soort toetsen altijd open toetsen. Dat betekent dat ze overal mogen zoeken waar ze willen, ook op internet. Maar de ervaring leert dat je daar niet veel aan hebt, want als je gaat zoeken, krijg je de opdrachten al helemaal niet af.
De deadlines en de puntenverdeling is dit jaar als volgt:
- 18/3 Design Document (10 punten)
- 21/3 Tussenversie 1 inleveren via de ELO (10 punten)
- 28/3 Tussenversie 2 inleveren via de ELO (10 punten)
- 25/3 Vaardigheidstoets (30 punten)
- 11/4 eindproduct inleveren (30 punten)
- Logboek vanaf maandag 17 maart - 10 vermeldingen in ELO (10 punten)