Enquête informatica voortgezet onderwijs
07 september 2007
Frans Peeters
Sinds 1998 wordt in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs het keuzevak Informatica aan leerlingen aangeboden. In de jaren die daarop volgden ontwikkelde SLO in opdracht van het Ministerie van OC&W jaarlijks een zogenaamd Vakdossier Informatica. Het laatste vakdossier stamt uit 2003.
Voor 2007 staat er weer een Vakdossier Informatica op de rol. Het vakdossier zal zich vooral richten op de huidige stand van zaken met betrekking het onderwijs en de infrastructuur (vakvereniging, vaktijdschriften, websites) van Informatica en op mogelijkheden de ontwikkeling van het vak een zet in de rug te geven. Om deze doelen te realiseren houden we onder andere interviews met betrokkenen en nemen we eind september/begin oktober een enquete af onder Tweede Fasedocenten Informatica.
Doel van deze enquête is om inzicht te verkrijgen in de huidige onderwijspraktijk van het keuzevak Informatica in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs, om inzicht te verkrijgen in de positie van docenten Informatica in de schoolorganisatie en in de vakinfrastructuur en om inzicht te krijgen in de heersende meningen van docenten Informatica over de inhoud, status en positie van het keuzevak in de Tweede Fase. Als bijlage bij dit bericht is een papieren versie van de enquete toegevoegd.
In de week van 10 september is aan alle Tweede Fasecoordinatoren een brief gestuurd met het verzoek het e-mailadres van de sectieleider Informatica uiterlijk 21 september a.s. door te geven aan een speciaal e-mailadres bij SLO. In de week van 24 september a.s. worden deze sectieleiders door mij benaderd om de enquete digitaal in te vullen. Voor de representativiteit van de enquete is een hoge respons van groot belang. Daarom verzoeken wij u vriendelijk om uw medewerking.
Met vriendelijke groet
Victor Schmidt, leerplanontwikkelaar Informatica Stichting Leerplanontwikkeling Enschede
Reacties
Geplaatst op 14 september 2007 14:19
Even reageren op dat \'kleine aantal\' CM en EM dat Harry noemt. Bij ons is dat in de Havo 39% en in het VWO 59%. Dat zijn getallen van de nwe 2e Fase. Allesbehalve laag dus. Tot nu toe was het percentage bij ons VWO wat lager. Conclusie: er zit hierin misschien wel een grote diversiteit binnen de scholen? Wel een interessant gegeven trouwens als het gaat om dit onderzoek!
Peter van de Braak
Geplaatst op 08 september 2007 11:53
Hai Victor, Nog een aanvulling, onze school heeft besloten om Informatica als veplicht profielkeuzevak bij NT aan te bieden en een keuzevak bij alle andere profielen, dat had ik graag kwijt gekund in de enquete. Verder bij de vraag naar motivatie, veel leerlingen vinden het aantrekkelijk dat er voor Informatica geen Centraal Examen is, dat had ook best wel genoemd mogen worden. Tenslotte had ik graag bij bedreigingen kwijt gekund: dat nieuwe vakken zoals Maatschappijwetenschappen, Filosofie, Wiskunde D maar ook oude vakken zoals M&O de spoeling dunner maken. Steeds minder leerlingen uit m.n. de CM en EM-hoek kiezen Informatica.
Harry van Breugel
Geplaatst op 07 september 2007 22:26
Wat punt 1) betreft: daar mag dan ook nog de vraag bij komen: Zal dat in de toekomst veranderen? Bij ons is Informatica nog in alle profielen te kiezen, maar de roosteraar wil terug naar NT en NG, vanwege het kleine aantal C&M, E&M-ers, die een heel profiel blokkeren...
Petra Kellerhuis
Geplaatst op 07 september 2007 21:23
Beste Victor, het kan zijn dat ik er helemaal overheen kijk maar ik mis vragen over 2 onderdelen. 1) Bij welke profielen wordt Informatica als keuzevak aangeboden? Bij vraag 8 en 9 is dat denk ik wel relevant. Zo is er op onze school alleen voor NT en NG leerlingen de mogelijkheid om Informatica te kiezen. Dat probeer ik natuurlijk te veranderen en als er uit jullie enquete bijv. zou blijken dat op een hoog percentage scholen het vak in alle profielen gekozen kan worden, dan heb ik (en met mij denk ik nog een paar anderen) nog een argument in handen. 2) hoeveel lesuren zijn er beschikbaar (evt. verdeeld over jaarklassen)? Ik heb zelf een kleine inventarisatie gedaan met gegevens die ik op diverse schoolsites vond en er was vooral voor havo-klassen nog wel wat verschil is. Ook hierbij kan een uitkomst docenten evt. helpen als argument bij een verschil van mening over het aantal dat benodigd is. Wat mij ook opviel is dat er vragen en antwoorden waren waar (geheel terecht!) informaticavo in voorkomt maar er wordt niet gevraagd of er ook andere sites zijn die nuttig voor informaticadocenten zijn. Misschien ook zinvol? Ik hoop dat jullie veel respons krijgen. Gr. Petra Kellerhuis, CarmelCollegeSalland