Oproep: hoe cijfer je in de nieuwe Tweede Fase
07 juni 2007
Frans Peeters
Bij ons op school is er een discussie gaande hoe het nieuwe ExamenDossier cijfer tot stand moet komen. Vooralsnog is het de bedoeling dat er in de vernieuwde Tweede Fase in alle leerjaren (4h, 5h, 4v, 5v en 6v) alleen maar examentoetsen meer zijn. Aan het eind van ieder jaar wordt er een gemiddelde bepaald wat voor een bepaald percentage meeweegt in het schoolexamen. (4h 30%, 5h 70%, 4v 10%, 5v, 30%, 6v 60%). Alle behaalde cijfers (ook SO's) tellen dan dus mee voor het schoolexamen. Zijn er meer scholen die het op vergelijkbare manier vormgeven? Zijn er ook scholen waarbij 4h en/of 4v helemaal geen examentoetsen afgenomen worden? Zijn er ook scholen waarbij er in 4h en/of 4v nog voortgangstoetsen gegeven worden die alleen voor de overgang mee tellen? Graag reacties.
Reacties
Niels Wensink
Geplaatst op 12 juni 2007 15:24
Wat voor soorten praktisch werk laten jullie je leerlingen doen?
Petra Kellerhuis
Geplaatst op 12 juni 2007 12:27
Hallo Gerrit, nog even een kleine toevoeging nu ik het concept PTA voor het VWO af heb: de verdeling is daar geworden: 25% theoretische toetsen en 75% praktische toetsen. Daarvan wordt 54% in 5vwo getoetst (en veel daarvan voorbereid in 4vwo) en 46% in 6vwo. Nog even een vraag van mijn kant: hoe zijn bij jullie de lesuren voor het havo verdeeld? Bij ons 2 lesuren in 4H en 3 in 5H maar als ik een beetje rondsurf dan krijg ik de indruk dat de meeste scholen 3 - 3 hanteren.
Kees Hommel
Geplaatst op 11 juni 2007 17:40
Op mijn school is het \'vrijheid blijheid\'. Sommige vakken geven alleen in het examenjaar ED-toetsen en in de voorgaande jaren alleen voortgangstoetsen. Andere vakken hanteren een mix. Voor informatica geef ik, naast erg veel praktisch werk, alleen maar ED-toetsen in het hele traject H45 A456. Praktisch werk bepaalt voor 55% het eindcijfer, ED-toetsen voor 45%. Het is precies zoals Harry zegt: je moet het helder en duidelijk beschrijven en verder docenten alle vrijheid geven.
Harry van Breugel
Geplaatst op 08 juni 2007 19:21
Vanuit mijn oude discipline, Engels, heeft het me bijna een jaar gekost om de leiding duidelijk te maken, dat je voor concentrische vakken als de talen twee redenen hebt om voortgangstoetsen te gebruiken, die maar deels (of helemaal niet) mee kunnen tellen voor het (school)examen, maar wel voor een rapport. Ten eerste, omdat een leerling op zijn top (= meeste kennis en vaardigheid betreffende het vak) in de eindexamenklas zit en dus moeten die toetsen het zwaarst tellen. Daarbij is gebleken dat idioom verwerven vrijwel niet spontaan bij de leerling opkomt als een taak die hij/zij uit zichzelf zal doen. Een toets helpt, maar mag weer niet in het schoolexamen zitten van de inspectie, evenmin als een echte grammaticatoets. Ten tweede MAG leesvaardigheid niet meetellen, omdat anders dat onderdeel voor meer dan 50% van het eindcijfer zou meetellen. Om de ouders EN de leerling een goede indruk te geven van de stand van zaken, moet de leesvaardigheid wel in het overgangscijfer tot uiting komen (en meetellen voor de overgang, maar niet voor het schoolexamen). In feite kun je ook bij andere vakken duidelijk maken wat wel voor de overgang meetelt en wat niet. Dat is een kwestie van je PTA goed opstellen.
Wim de Lange
Geplaatst op 08 juni 2007 12:19
Voor informatica in de 2e fase hebben bij ons alle toetsen, schriftelijk en PO, een wegingsfactor/percentage voor het schoolexamen.
Albert Tramper
Geplaatst op 08 juni 2007 08:32
Wij gaan alleen in de examenklassen schriftelijke examentoetsen afnemen, op een paar uitzonderingen na die aan het eind van de voorexamenklas een examentoets mogen afnemen. Praktische Opdrachten kunnen wel over alle leerjaren worden gegeven en meetellen als \"eindexamentoets\". Ik ben nog niet zover dat ik iets over aantallen en/of percentages kan zeggen. Over het PTA wordt nog volop nagedacht.
Petra Kellerhuis
Geplaatst op 07 juni 2007 22:34
Hallo Gerrit, Op onze school is afgesproken dat er in 4V geen examentoetsen worden afgenomen. Dus in die klas alleen voortgangstoetsen die voor de overgang meetellen. Wij denken bij de havo aan de verdeling 4h: 33%, 5h: 67%. Voor het vwo ga ik het komend weekend aan het puzzelen. Ik ga na de zomervakantie starten met het geven van Informatica (geef nu informatica op een ROC en wiskunde in het VO) maar ik kom er koud invallen, er lag nog geen PTA voor volgend jaar, dus ben ik nu bezig om dat op te stellen.