Edu'Actief stopt met methode informatica voor de Tweede Fase
03 maart 2007
Frans Peeters
Bijgaande brief ontving ik vandaag met het verzoek deze op InformaticaVO te plaatsen.
Na tien jaar komt er een einde aan een goede samenwerking tussen de auteurs van Informatica en uitgeverij Edu'Actief b.v.
Helaas hebben wij afgelopen week moeten beslissen dat we niet door zullen gaan met de doorontwikkeling van de methode Informatica. Dit betekent dat het huidige materiaal van Informatica de komende jaren gewoon leverbaar blijft, maar dat wij vanuit Edu'Actief zullen stoppen met de aangekondigde herziening. De auteurs gaan echter wel door.
Lees verder achter het PDF icoon.
Reacties
Kees Hommel
Geplaatst op 13 maart 2007 17:30
Josien: sorry, ik had geen naam van een uitgeverij moeten noemen. Ik heb me daar al voor geexcuseerd. Ik zeg ook niet, dat jullie geen meerwaarde aan digitaal materiaal meegeven. Sterker nog: jullie boeken zien er zeer verzorgd uit (dat meen ik echt), en ook jullie ELO-demo kon ik probleemloos bij mij op school in It\'s Learning importeren. Dit in tegenstelling tot bijv. WIN-toetsen, het importeren daarvan lukt niet. Overigens ligt dat, denk ik, aan It\'s Learning, ik hoop niet dat zij deze bijdrage lezen :-) De discussie op informaticavo zou eigenlijk moeten gaan over: wat bedoelen we nu met digitaal leren? Wat zou de meerwaarde van leren achter een beeldscherm moeten zijn, behalve het lezen van webpagina\'s en het kunnen klikken op hyperlinks. Welke interactiviteit willen/kunnen we inbouwen? En dan is het ook nog maar de vraag of leerlingen dat leuk/gewenst vinden. Op mijn eigen school reageerde bijna de helft van de leerlingen negatief op mijn vraag of ze \'het boek\' zouden willen missen!
Josien van der Laan
Geplaatst op 13 maart 2007 13:00
Kees: op 29 januari, toen je bij ons een SCORM-pakket aanvroeg, heb ik je in een mailtje laten weten dat het Instruct-materiaal voor de ELO in mei/juni gereed is (voor zover een online-omgeving ooit gereed kan zijn). Wat wij nu bij wijze van proef aan docenten mailen, is bedoeld om na te gaan of het inlopen in de ELO van de school probleemloos verloopt. Ik vind het daarom wat voorbarig om nu al te melden dat Instruct geen meerwaarde aan digitaal lesmateriaal meegeeft.
Josien van der Laan
Geplaatst op 13 maart 2007 13:00
Kees: op 29 januari, toen je bij ons een SCORM-pakket aanvroeg, heb ik je in een mailtje laten weten dat het Instruct-materiaal voor de ELO in mei/juni gereed is (voor zover een online-omgeving ooit gereed kan zijn). Wat wij nu bij wijze van proef aan docenten mailen, is bedoeld om na te gaan of het inlopen in de ELO van de school probleemloos verloopt. Ik vind het daarom wat voorbarig om nu al te melden dat Instruct geen meerwaarde aan digitaal lesmateriaal meegeeft.
Kees Hommel
Geplaatst op 12 maart 2007 17:37
Ruud: vooropgesteld, ik ben binnen ons auteursteam niet de expert op het gebied van SCORM. (Dan moet je echt eens met Peter gaan praten.) Ik heb het afgelopen jaar bij mij op school (ik ben de \'ELO-man\') verschillende SCORM-pakketten uitgeprobeerd voor verschillende vakken. Sommige SCORM-pakketten plaatsen alleen maar theorie en hyperlinks in je ELO, netjes gestructureerd in een mappenstructuur. Andere SCORM-pakketten plaatsen interactieve doorzoekbare lessen in je ELO. Ik denk dat we die laatste kant op moeten. Het materiaal van INSTRUCT (ik had in mijn bijdrage eigenlijk geen naam moeten/mogen noemen, excuus) ziet er goed uit, maar ik mis de meerwaarde, die digitaal lesmateriaal volgens mij moet hebben. Of wij straks die meerwaarde kunnen aanbrengen weet ik natuurlijk ook nog niet. Wat dat betreft is het onderwijs volop in ontwikkeling.
Kees Hommel
Geplaatst op 12 maart 2007 17:37
Ruud: vooropgesteld, ik ben binnen ons auteursteam niet de expert op het gebied van SCORM. (Dan moet je echt eens met Peter gaan praten.) Ik heb het afgelopen jaar bij mij op school (ik ben de \'ELO-man\') verschillende SCORM-pakketten uitgeprobeerd voor verschillende vakken. Sommige SCORM-pakketten plaatsen alleen maar theorie en hyperlinks in je ELO, netjes gestructureerd in een mappenstructuur. Andere SCORM-pakketten plaatsen interactieve doorzoekbare lessen in je ELO. Ik denk dat we die laatste kant op moeten. Het materiaal van INSTRUCT (ik had in mijn bijdrage eigenlijk geen naam moeten/mogen noemen, excuus) ziet er goed uit, maar ik mis de meerwaarde, die digitaal lesmateriaal volgens mij moet hebben. Of wij straks die meerwaarde kunnen aanbrengen weet ik natuurlijk ook nog niet. Wat dat betreft is het onderwijs volop in ontwikkeling.
Ruud Koortens
Geplaatst op 11 maart 2007 21:53
Hallo Kees, Ik heb van Instruct een Scorm pakketje ontvangen om deze in te lezen in een ELO. Nu tref ik in de discussie een zin van je aan waarvan ik de strekking niet begrijp: ?Natuurlijk gaan wij volgend jaar kijken naar mogelijkheden (SCORM, maar dan niet op de manier van INSTRUCT) om e.e.a. te exporteren naar ELO\'s van afzonderlijke scholen. Maar bedenk: slecht ??n op de drie middelbare scholen heeft momenteel daadwerkelijk een ELO in gebruik.? Het gaat me om de zinsnede ?(SCORM, maar dan niet op de manier van INSTRUCT)?. Zou je me uit willen leggen wat je bedoelt met de bovenstaande zinsnede? Groet, Ruud Koortens
Kees Hommel
Geplaatst op 11 maart 2007 20:11
Nogmaals: elo\'s zijn geen \'doel\' maar \'middel\'. De stichting INFORMATICA-Actief gaat voor het opzetten van een informatica-community. Zo\'n community kun je lastig opzetten, wanneer alle scholen zich terugtrekken binnen hun eigen elo. (Overigens, je kunt vanuit zo\'n elo ook een link zetten naar .....) Natuurlijk gaan wij ook kijken naar mogelijkheden om de inhoud van onze elektronische leeromgeving via SCORM beschikbaar te stellen voor import binnen de elo van een school. Maar je mist dan als leerling/docent wel het \'wij-gevoel\'. Met een paar duizend docenten en leerlingen aan de slag binnen dezelfde omgeving. Met elkaar kunnen communiceren en samenwerken. Een praktische opdracht uitvoeren samen met leerlingen van een andere school. Alles is straks binnen onze omgeving mogelijk! (Deze bijdrage staat ook in een andere discussie, momenteel gaat de communicatie op informaticavo over dit onderwerp een beetje \'gespreid\'.)
Geplaatst op 09 maart 2007 15:06
Hier aan het Radulphus College nemen we voorlopig een afwachtende houding aan. We blijven eerst nog een jaartje werken met de voorlaatste druk. Het extra materiaal kan makkelijk worden aangevuld. Was trouwens toch al bezig met aanvullingen via Moodle. Als ik dat nog een jaartje doorzet heb ik misschien niet eens meer een nieuwe methode nodig en - wellicht - zelfs helemaal geen methode. Werk nu met Instruct en ik vind hem niet slecht. Nadeel van alle methodes is dat ze al achterlopen op het moment dat ze uitkomen. Internet is altijd up-to-date maar vergt wel een behoorlijke inspanning van de docent. Trouwens - wat is er mis met de aloude open-source-gedachte? Waarom niet gewoon sharen wat we hebben? groeten Frank Claessen
Vegard Sivertsen
Geplaatst op 09 maart 2007 13:56
Gelukkig is het mogelijk om als leverancier SCORM en IMS gecertificeerd te worden. Dit is een officieel keurmerk van het SCORM/IMS consortium. Hopelijk is dit een streven voor alle ELO\'s en uitgeverijen.
Geplaatst op 09 maart 2007 09:22
Christian, ik merk dat je niet begreep wat ik over \'gemakkelijk kiezen\' schreef. De reacties van Patrick en Hans hierboven geven goed weer wat ik w?l schreef.
Geplaatst op 08 maart 2007 23:09
Ik wil dan toch ook maar weer een duit in het zakje doen. Inderdaad is het zo dat je eerst een visie moet hebben en daarna voor een ELO kiest die het best bij je idee?n past. Zoals hierboven beschreven is het niet zo makkelijk om zo maar voor een ELO te kiezen. Ik ben er dan ook een groot tegenstander van dat iedere uitgever / schrijver in zijn eigen elo ontwikkeld. Een leerling wil je continuiteit en duidelijkheid bieden. Dit kan niet door met tig verschillende elo\'s te werken. het kiezen van 1 elo is hierbij dus heel belangrijk. Bovendien is het voor het onderhoud wel handig als systeembeheer maar met 1 elo te maken heeft. Dus als je dan als school uiteindelijk voor ??n elo gekozen hebt, wordt het wel heel moeilijk om met een andere elo, door een schrijver / uitgever opgedrongen, voor een vak te gaan werken. Terug naar informatica. Kees ik heb begrepen, dat jullie met moodle willen starten i.v.m. tijdgebrek, maar dat jullie in de toekomst de inhoud via scorm voor andere elo\'s beschikbaar willen stellen. Kun je dit nog bevestigenn. Dit is zeker een argument om voor jullie methode te kiezen. Ik denk echter door te wachten met het beschikbaar stellen van stof voor andere elo\'s, dat je wel een aantal klanten kwijtraakt. Zie ook het stukje van Wim
Patrick Satijn
Geplaatst op 08 maart 2007 21:47
Ik leid uit de reacties van individuele docenten af dat ze lesmateriaal willen hebben om op te nemen in de ELO omgeving die ze al gebruiken. Juist om te voorkomen dat leerlingen gebruik moeten maken van verschillende omgeving en waarschijnlijk omdat ze die omgeving bewust gekozen hebben of moeten gebruiken van school (bestuur) uit.
Geplaatst op 08 maart 2007 16:49
Als ICT co?rdinator verbaas ik me ook over het gemak waarmee individuele docenten (hierboven) een ELO lijken te kunnen kiezen. Onze school heeft afgelopen zomer een keuze gemaakt om juist te voorkomen dat allerlei eigen initiatieven gaan leiden tot een onoverzichtelijk geheel voor de gebruikers. Moet een leerling straks bij Informatica inloggen op de ene ELO (even los van welke dan) en bij Wiskunde inloggen op een andere toetsen-website en voor Biologie inloggen op een website van een uitgeverij? En is er dan ook nog het leerlingenportal van de school voor mededelingen en cijfers? Lijkt me niet wenselijk. Weten jullie scholen die bewust deze vrijheid g?ven? Of zijn die hier juist nog niet over aan het denken?
Johan Hoekstra
Geplaatst op 08 maart 2007 11:53
Christian, Kees, Hans: Er zijn gelukkig standaarden voor SCORM. Ik mag toch hopen dat de schrijvers van de methode Informatica daarmee rekening houden. Dat lijkt mij een voorwaarde voor het voortbestaan van je methode. Het is m.i. zeer ongewenst wanneer alle methoden met eigen omgevingen gaan werken. Uitgevers zetten zelfs al toetsomgevingen op naast methodensites. Ook dit is m.i. ongewenst. De oplossing ligt in het importeren van SCORM-objecten in de eigen elo.
Patrick Satijn
Geplaatst op 08 maart 2007 08:07
Waarom kunnen de Moodle cursussen die gereed zijn voor de cursus 2007/2008 niet al aangeboden worden voor implementatie in een eigen Moodle omgeving? Ik zie hier voor zowel auteurs als gebruikers voordelen!
Geplaatst op 07 maart 2007 23:11
Christian, Ik begrijp dat je als Moodle gebruiker graag in je eigen Moodle wil werken. Dit wil ik ook. Ik zou toch aan de schrijvers willen vragen om niet alleen naar Moodle te kijken, maar de mogelijkheden voor alle Elo\'s te bekijken. Wil je een kans van slagen hebben, dat moet je zo breed mogelijk inzetten. Kees:Ik denk dat het komend jaar het gebruik van Elo\'s alleen maar zal toenemen. Dit gezien de ervaringen van collega\'s die terug kwamen van de NOT. Men heeft hier goede PR gehouden voor het ELO gebruik. Als een school dan voor een Elo niet zijnde moodle kiest, blijf je zitten met een apparte omgeving voor informatica. Dit zal men dan niet leuk vinden. De keuze voor jullie methode wordt dan wel moeilijk. Het probleem van de gratis boeken volgend jaar zit er ook nog aan te komen. Ik zal zeker ook vragen om een half uurtje in te ruimen tijdens de i&i bind cursus van volgende week woensdag in Eindhoven om over de verschillende methode mogelijkheden te discusieren. Als er woensdag geen tijd is kan dit misschien tijdens de jaarvergadering. Ik hoop dat i&i de drie methodeschrijvers wil uitnodigen.
Kees Hommel
Geplaatst op 07 maart 2007 22:43
Christian: klopt, maar zo\'n export kan pas als al ons materiaal in moodle zit. En dat is dus nog niet het geval. Je kunt geen ijzer met handen breken. M.i.v. 1/8/2008 behoort dit beslist tot de mogelijkheden!
Kees Hommel
Geplaatst op 07 maart 2007 20:36
Hans: tijdens de cursus 2007/2008 kan INFORMATICA-Actief voor een prijs van 23,21 per leerling niets meer bieden dan: - Alle theorie netjes aangeleverd op een PDF, zodat je als docent zelf kunt besluiten om een \'boekje\' te maken. - Alle examenstof informatica ingedeeld in 16 MOODLE-cursussen, met interactieve lessen, diagnostische toetsen (met feedback), suggesties voor PO\'s,woordenlijsten, verdiepingsonderwerpen en keuzeonderwerpen - Iedere school, die met ons in zee gaat, een eigen MOODLE-lokaal. - Alle scholen, die meedoen met ons, een gemeenschappelijke \'docentenkamer\'. - Alle scholen, die meedoen met ons, per cursus een WIN-toets die je zelf in je eigen MOODLE-lokaal kunt afnemen. Meer kunnen we momenteel niet bieden. Natuurlijk gaan wij volgend jaar kijken naar mogelijkheden (SCORM, maar dan niet op de manier van INSTRUCT) om e.e.a. te exporteren naar ELO\'s van afzonderlijke scholen. Maar bedenk: slecht ??n op de drie middelbare scholen heeft momenteel daadwerkelijk een ELO in gebruik.
Geplaatst op 07 maart 2007 19:24
Het verhaal van Paul ziet er aardig uit. Ik zie hier wel wat in. Blijft dat ik het met Christian en Patrick eens ben dat ook ik niet met allemaal verschillende elo\'s wil gaan werken. Dit is en blijft een groot bezwaar. Ik twijfel nu ook hoe verder!!!
Patrick Satijn
Geplaatst op 07 maart 2007 12:50
Ik sluit mij aan bij Christian. Misschien dat docenten informatica die MOODLE gebruiken kunnen samenwerken. Ik denk hierbij ook aan de in oprichting zijnde gebruikersvereniging.
Kees Hommel
Geplaatst op 07 maart 2007 09:05
Per leerlingaccount per jaar gaat INFORMATICA-Actief (onze nieuwe naam) een bedrag van 19,50 euro (ex.BTW) of 23,21 euro (incl. BTW)in rekening brengen. Dat bedrag kun je dus plaatsen op de boekenlijst. In eerste instantie vullen wij onze eigen MOODLE-omgeving. Wanneer jouw school meedoet, dan krijg jij binnen onze MOODLE-omgeving ook een eigen lokaal, waar alleen jouw leerlingen inzitten. (Je hebt dus de MOODLE-omgeving van je eigen school niet meer nodig!)
Geplaatst op 06 maart 2007 22:22
Kees: Je hebt het over een rekening naar school en niet opvoeren op de boekenlijst. Bij ons is het echter de bedoeling dat er een bedrag op de boekenlijst komt te staan, waaruit betaald moet worden. Dus meer informatie blijft welkom. Begrijp ik nu dat jullie een eigen moodle omgeving op gaan zetten of kan ik het materiaal ook importeren in onze eigen moodle omgeving. want twee moodles naast elkaar vind ik onwenselijk
Kees Hommel
Geplaatst op 05 maart 2007 22:05
Christian: interactiviteit is de bedoeling. In eerste instantie stukjes theorie gecombineerd met korte vragen. En natuurlijk diagnostische toetsen met de nodige feedback. Online oefenen met PHP/MySQL moet ook mogelijk zijn. Een SCORM-pakket, dat je in ??n keer in je eigen ELO hangt? Nee zover zijn we nog niet. Trouwens, dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren. Daarvoor verschillen de ELO\'s nog veel te veel. De ELO van mijn school (It\'s Learning) accepteert nog steeds geen WIN-toetsen als invoer, enz. Voorlopig eerst nog een paar jaar een MOODLE-account, die gewoon betaald moet worden vanuit het geld voor de boekenlijst.
Kees Hommel
Geplaatst op 05 maart 2007 17:58
Hans: je kunt gerust zijn. Alle teksten voor het vernieuwde theorieboek zijn al klaar. Alleen de uitgever laat het helaas afweten. Het auteursteam is van plan om alle scholen, die met onze MOODLE-omgeving in zee gaan, volledig gratis de beschikking te geven over PDF-bestanden met alle theorie. (Totale omvang ongeveer 250 pagina\'s) Je kunt dan als docent besluiten om op school je eigen theorieboek te laten vermenigvuldigen. Je hoeft ook geen boek op te voeren op de boekenlijst voor H4/A4. Afhankelijk van het aantal MOODLE-accounts, dat je nodig hebt, sturen wij een factuur direct naar de school.
Josien van der Laan
Geplaatst op 05 maart 2007 13:10
De nieuwe ontwikkelingen lijken gunstig voor Instruct: wij hebben nu immers als enige uitgeverij een methode die toegesneden is op de aanstaande urenuitbreiding. Toch vinden we het oprecht jammer dat de twee collega-uitgeverijen niet hun verantwoordelijkheid hebben genomen door u als gebruikers op tijd te voorzien van een methode waar u mee verder kunt. Van ?doormodderen? hoeft echter geen sprake te zijn. Het vernieuwde Fundament Informatica is al bijna twee maanden beschikbaar: modulair van opzet, voorzien van extra verdiepingsstof, presentaties e.d., en binnenkort met een uitgebreide docentenhandleiding voor nieuwe en bestaande gebruikers. Bovendien hebt u de keuze uit (1) boeken, (2) Instruct-online en (3) een SCORM-pakket voor uw eigen ELO. Voor meer informatie kunt u mailen naar j.van.der.laan@instruct.nl.
Geplaatst op 04 maart 2007 22:15
Ik denk dat het zinvol is om snel tot wat duidelijkheid te komen. De gegevens voor de boekenlijst had ik vorige week al in moeten leveren. Ik kan dit nog wel even rekken, maar niet te lang. Ik denk dat ik hierun niet de enige ben. Dus schrijvers edu-actief. Ik wil jullie niet opjagen, maar het zou toch erg leuk zijn als we deze week een eerste opzet van jullie plannen krijgen. Ieder kan dan een afweging gaan maken van hoe nu verder.
Kees Hommel
Geplaatst op 04 maart 2007 17:35
Christian, het idee om de komplete theorie voor het vak informatica te verdelen in bijv. 16 cursussen, waar dus een paar duizend leerlingen en docenten toegang hebben, spreekt mij erg aan. Naast de standaard aanwezige onderwerpen, die gevuld worden door de auteurs, ook samen een wiki bouwen. Zou het overigens met al die pubers geen puinhoop worden? En wie houdt toezicht, corrigeert op onzin-invoer? Denk jij dat alle gebruikers zo\'n wiki (als onderdeel van iedere cursus) op prijs stellen. (Daar zou Frans eigenlijk een poll van moeten maken!!)
Geplaatst op 03 maart 2007 14:06
Kom op mensen! Iedereen (uitgevers, auteurs, docenten) heeft de urenuitbreiding 2007 met de noodzakelijke update van de lesstof al heel lang zien aankomen. Dan komt het op mij vreemd over als we ons hier in maart 2007 lijken te beperken tot opmerkingen als ?want aan de opvolger wordt hard gewerkt? , ?er wordt keihard gewerkt aan? en ?we zijn bezig met?. Ik spreek er niks van tegen, maar wees re?el, kijk wat breder en stel vast dat een docent in de afwegingen waar het hier om gaat (wat moet ik volgend jaar?) maar ??n lesmethode heeft waar de continu?teit echt gewaarborgd is. Dat is voor ons als docenten helaas niet leuk, maar vandaag op 3 maart wel een feit.
Kees Hommel
Geplaatst op 03 maart 2007 12:40
Geen enkele gebruiker van de voormalige methode van Edu\'Actief hoeft zich zorgen te maken. Het auteursteam gaat zelfstandig verder. Alle teksten voor de herziene versie van het theorieboek zijn al lang en breed klaar. We zijn bezig met het opzetten van een digitale leeromgeving (m.b.v. MOODLE). Binnenkort verschijnt er een nieuwsbrief, en aan een eigen website wordt keihard gewerkt!
Johan Hoekstra
Geplaatst op 03 maart 2007 12:22
Het bericht over edu\'actief komt voor mij niet als een verrassing. Op de NOT bleek dat zij niet waren voorbereid op 2007 en ook de opmerkingen uit de bijeenkomsten (die altijd heel goed waren) waren verwerkt in een 4 jarenplan. Dat kon natuurlijk niet. Ik ben benieuwd naar de mededelingen van de auteursgroep. Overigens hoeft er niet \"doorgemodderd\" te worden want aan de opvolger van Turing wordt hard gewerkt: www.enigma-online.nl.
Geplaatst op 03 maart 2007 12:17
\"doormodderen\", dat hoeft toch niet ?? \"Zelf weer heel veel ontwikkelen\" kan natuurlijk een goed gemotiveerde keuze zijn, maar is toch ook niet echt nodig? Er is een uitgeverij die een compleet herziene uitgave klaar(!) heeft. Hiernaar overstappen kost je ook werk, maar dat is misschien de minst slechte keuze?
Hannie Mulders-Weijdt
Geplaatst op 03 maart 2007 11:59
Daar ben ik niet blij mee. Eerst gaat turing, waar ik mee werk op dit moment, uit de markt. En nu kun je niet volgend schooljaar met een echt nieuwe methode gaan werken. Betekend dus weer heel veel zelf ontwikkelen. Dan kan ik net zo goed nog even met Turing door modderen.