Theorie en opdrachten e-mail
06 december 2006
Frans Peeters
Mijn collega Jan de Voogd heeft een stukje theorie bij elkaar gezet over e-mail en daar wat opdrachten aan gekoppeld. Samen willen we een behoorlijk aantal opdrachten maken zodat we daar een blok van 10 weken mee kunnen vullen. Het is allemaal weer gratis en voor niks te vinden en te downloaden op de Lesmateriaal pagina achter het gele pijltje.
Reacties
Frans Peeters
Geplaatst op 08 december 2006 15:21
Jarenlang is geaccepteerd dat ik als externe partij een community zou vullen. Als je vanaf de Digischool naar de community informatica wil gaan, dan word je naar www.informaticavo.nl gestuurd. Ik ben bij de Digischool voor 6 uur hiervoor gedetacheerd. In principe word ik dus 6 uur per week betaald om aan deze website te werken. En we krijgen een kleine onkostenvergoeding voor reizen, computergebruik en dergelijke. Het aantal uren dat je gedetacheerd wordt, wordt bepaald door het aantal hits en door het aantal leden. Dat wordt gemeten en gerapporteerd aan Kennisnet. Vanuit de Digischool krijgen we daar overzichten van. Het domein is mijn eigendom en staat ook geparkeerd buiten Kennisnet of de Digischool. Ik doe niet mee aan de Leermiddelenbank, de maillist, de fora, CopaCabana, etcetera. En ik heb inderdaad mijn eigen bedrijf, maar dat is ooit zo gekomen omdat ik een NL domein wilde. Kennisnet en Digischool hebben me altijd netjes behandeld maar hebben nu aangegeven dat ze zo niet verder willen. En van hun kant is dat ook wel begrijpelijk. Ik moet binnenkort beslissen of ik vanaf volgend schooljaar als \"zelfstandig ondernemer\" verder wil gaan zoals nu of niet. Als ik zelfstandig wil blijven, kan ik niet meer voor de Digischool of Kennisnet werken. Detacheren kan in ieder geval niet meer. Er is een nieuwe regeling waarbij scholen BTW moeten gaan rekenen voor een detachering en een detachering dus ineens 19% duurder wordt. De Digischool zal niet meer aan detacheren doen vanaf het volgende schooljaar vanwege deze kosten. Dan blijft de mogelijkheid over als community manager te blijven voor Digischool/Kennisnet en mezelf uit te laten betalen via mijn bedrijf. Dan ga ik er in ieder geval ook 19% op achteruit (de btw). Maar dan eist de Digischool/Kennisnet dat alles precies gaat volgens de Digischool/Kennisnet regels. Dan moet alles in CopaCabana en ben ik gebonden aan de tools en regels van Digischool/Kennisnet. Dan gaat dus alles naar Kennisnet en verdwijnt het domein www.informaticavo.nl ... he tis een optie. In dat laatste heb ik echter niet zoveel zin. Dat zou inhouden dat ik die 6 uur per week kwijt ben. En dan hebben we het eigenlijk niet over geld maar over die lesvrije dag. Momenteel kan ik het mezelf veroorloven gewoon doordeweeks lekker een dagje thuis aan mijn website te werken. Dat kan volgend jaar niet meer. Letterlijk is mij gezegd: \"Waarom zouden wij geld steken in Frans Peeters? Hij doet het werk toch.\" En wat die statistieken betreft: die doen er wel degelijk toe. Je doet niet al het werk voor anderhalve paardenkop, zoals wij dat hier zeggen. Ik heb per dag ongeveer 300 unieke bezoekers en dat vind ik de moeite meer dan waard. En kwaliteit is een lastige kwestie. Wat is kwalieit op dit gebied. Ik wil geen onzinberichten, dat lijkt me duidelijk. Maar hoe bepaal je de kwaliteit van ee lesbrief of een toets. Als het van een collega van me komt, dan vind ik dat ik het moet plaatsen. Je kunt het dan in ieder geval bekijken en iedereen kan voor zichzelf bepalen of het kwaliteit heeft of niet. Zo, jullie zijn weer bij.
Frans Peeters
Geplaatst op 08 december 2006 13:24
De lesbrief over Web 2.0 is in enkele dagen 65 keer gedownload en die van e-mail inmiddels al 50 keer.
Frans Peeters
Geplaatst op 08 december 2006 12:43
Ik heb daar een aantal redenen voor Willem. In de eerste plaats houd ik allerlei statistieken bij van de downloads. Met die informatie kan ik namelijk wat. Ten tweede word je bij Kennisnet o.a. afgerekend op het aantal leden dat je hebt. Zolang dit ook een Kennisnet Community is, zal dat dus zeker moeten blijven. Voor mezelf vind ik het trouwens ook prettig te weten hoeveel mensen er nu eigenlijk gebruik maken van het materiaal. Ik wil geen anonieme berichten of reacties op mijn site en daar wordt de inlognaam ook voor gebruikt. Verder wil ik zelf ook graag weten hoeveel bezoekers er zijn. Ook de StatCounter is voor mij een interessant relatief gegeven. Daar kan ik in ieder geval enkele tendensen uithalen. En je blijft je afvragen of het de moeite van de inspanning waard is. Met de bezoekers die ik nu heb en de groei die er is, blijft me dat wel stimuleren. Het lijkt mij een kleine moeite ??n keer een inlognaam aan te vragen en daar al het materiaal mee te downloaden. Behalve de toetsen of bepaald extra materiaal. De toetsen en ander gevoelig materiaal zal altijd achter een wachtwoord voor docenten blijven. De lijst met leden schoon ik elke week. Leden met dubbele namen, gekke namen of lege velden worden zoveel mogelijk verwijderd. Voorlopig gaan we naar de 5000 leden en dat wordt voor mij in ieder geval een echte mijlpaal.
Harry van Breugel
Geplaatst op 07 december 2006 19:49
Mooi werk! Zeer bruikbaar. Mijn dank! ((Geen kritiek:) bij de mailprogramma\'s ga ik nog wel even Opera invullen, want die is me al zeker 8 jaar van dienst.)