Compex examens
13 mei 2006
Frans Peeters
Voorop gesteld: ik ben geen tegenstander van digitale (eind)examens. Maar na een “net-echt” exercitie Compex zijn me een paar dingen wel duidelijk.
Ten eerste gaan er zo’n simpele dingen fout dat je er nooit vooraf rekening mee kunt houden. Het scherm wordt door de toets zelf geheel gevuld. Leerlingen vinden daardoor de volumeknop niet meer en vragen om hulp. Bij een echt examen zal dat waarschijnlijk niet mogen. Of leerlingen kopiëren een beschermde kolom per ongeluk in een verkeerde kolom op een ander excel-blad. Zij willen de gegevens wijzigen, maar dat kunnen ze niet. Wat nu? Dus maar aangeven dat ze in zo’n geval alles moeten kopiëren, de vraag opnieuw starten en nu goed plakken. Wat bij een examen niet mag, natuurlijk.
Deze beschreven problemen hebben puur te maken met computervaardigheid. Maar is elke eindexamenleerling bij u op school op zo’n niveau dat dit soort akkefietjes geen invloed zullen hebben op hun presteren? Ik weet in ieder geval dat 100% van onze eindexamenleerlingen een pen kan vasthouden?. Dat geen 100% volledig computervaardig is, is wel gebleken.
Maar belangrijker is wat Compex zelf op de school teweeg brengt. En nu gaat het me niet om ons individuele geval, maar om de toekomst, waarin alle scholen aan zo’n examen moeten gaan deelnemen. Duizenden euro’s per school gaan er op aan de voorbereiding van een zo’n examen: de uren die de systeembeheerder en applicatiebeheerder nodig hebben om de zaak in orde te krijgen (met het verbod de computers twee dagen voor het examen te gebruiken, want je weet nooit of er weer iets gaat haperen of kapot gaat); de uren die de ICT-coördinator en de leiding besteden om de zaak in goede banen te leiden en anderen die instructies nodig hebben vanwege logistieke problemen: het kost ontzettend veel extra moeite en geld.
Maar vooral vanuit de systeembeheerderskant gekeken kom ik tot de volgende oproep: laten we de compex-trein nog gauw even op de juiste wissel zetten, voordat deze echt tomeloos naar beneden gaat denderen. Nu al worden er duizenden erkende toetsen met de daaraan gekoppelde diploma’s via internet veilig aangeboden. Waarom zou het Ministerie van Onderwijs en het CITO dat niet kunnen? Het ministerie weet exact hoeveel leerlingen er per school aan een examen gaan deelnemen, dus een log-incode is zo gemaakt. De site wordt een uur of wat voor het examen bekend gemaakt en in een profiel opgenomen op de school. En alles wat de school hoeft te doen is te zorgen dat er zo’n profiel klaar ligt, waarin alleen een browser te bedienen valt met slechts 1 website ter beschikking: die van het examen. Kunnen we dit niet eens serieus naar het ministerie “communiceren”?
Reacties
Johan Hoekstra
Geplaatst op 23 mei 2006 21:44
Harry je hebt volkomen gelijk. Ik heb enige tijd geleden al geprobeerd de discussie hierover aan te zwengelen, maar jij brengt het beter onder woorden dan ik. Om nog even iets toe te voegen: Er wordt nauwelijks gevraagd of computergebruik meerwaarde heeft bij het afnemen van de examens. Daar zou het m.i. mee moeten beginnen. Daarnaast ben ik het eens met Jan. Waarom nu steeds alles op MS baseren? Alles webbased en 0nline. Geen gedoe met allerlei moeilijke installaties e.d. Het wordt echt tijd dat we tegengas gaan geven.
Jan Haker
Geplaatst op 18 mei 2006 20:56
Ik ben blij dat iemand anders er ook zo over blijkt te denken. Als je die DVD moet geloven vinden die systeembeheerders het een eitje.... Ik begon mezelf al aardig incompetent te vinden. Ik heb een jaar geleden mijn directeuren eens gevraagd of zij (en andere schoolleiders) wel in de gaten hadden wat er aan extra inspanning op ze af zou komen en of de VVO hier niet eens kritische vragen over moest stellen in Den Haag, maar als dat al gebeurd is heeft het blijkbaar weinig indruk gemaakt! Het lijkt er op dat het CEVO ongehinderd deze ontwikkeling door kan drukken (ongetwijfeld onder het mom van \"vernieuwend bezig zijn\"), terwijl de scholen geacht worden de extra kosten uit eigen zak te betalen. En dan hebben we het nog niet eens over het verstorende effect wat het heeft op het computergebruik binnen de reguliere lessen. Je zal maar je hele programma op het ELO gebaseerd hebben... dan kun je in de toekomst tijdens de examens geen les meer geven! Je ziet hier eigenlijk de ontwikkeling van educatieve software tot nu toe in gereflecteerd: gebaseerd op propri?taire software, Microsoft-ge?ri?nteerd, werkstation als uitgangspunt ipv netwerk als uitgangspunt. Terwijl het heel goed anders kan... En waar blijven de open source en open standaarden waar de regering lippendienst aan bewijst ???? Excuus als hier teveel frustratie in doorklinkt.. Ik voel me alleen zo machteloos als ik dit soort (in mijn ogen foute) ontwikkelingen zie :(
Frans Peeters
Geplaatst op 15 mei 2006 17:55
Bovenstaand berichtje kreeg ik door van Raoul Teeuwen van Ict Op School.
Frans Peeters
Geplaatst op 15 mei 2006 17:03
Mocht je op de hoogte willen blijven/betrokken willen worden bij hoe digitale examens afgenomen zouden kunnen worden (met minimale overlast/kosten/inspanning), dan wil je (of je collega\'s/doelgroep) www.ictopschool.net/kennis/vraagstukken/0081 wellicht volgen en/of je aanmelden bij dat vraagstuk op de kennisrotonde. Zoals het vraagstuk op dit moment geformuleerd is, is het nog erg gefocused op hoe je het veilig kunt doen: dat omvat waarschijnlijk ook vragen als hoe je kunt voorkomen dat mensen later zeggen dat zij het niet waren die die antwoorden hebben gegeven. Mogelijk wijzigt de scope van het vraagstuk nog (wordt het breder) ...
Geplaatst op 14 mei 2006 10:19
Helemaal mee eens Harry! Bij ons staat het zweet ook al op het voorhoofd. Uiteraard moet zoiets online gebeuren. We hadden vroeger dat mopje: Het is geel en je gaat er 50 jaar mee terug in de tijd: De Intercity naar Groningen (of een andere stad naar keuze als je daar toevallig vandaan komt) We maken er nu de compex-trein van. Na uitvoerig bestuderen van de cd\'s vindt ook het Segbroek College dat deze op een verkeerd spoor staat.