Informaticavo reclamezuil?
11 januari 2006
Frans Peeters
Waar Informaticavo voorheen een plaats was waar je leuke tips en ideeën van collega's kon vinden, begint het onderhand steeds meer te lijken op een reclamezuil van vooral uitgeverijen en leeromgevingen ... Kunnen de commerciële berichten niet een eigen plaats krijgen?
Reacties
Geplaatst op 14 januari 2006 18:35
Hallo Kees, Wij hebben moodle ondergebracht bij Nedlinux. Ook mijn php / mysql server breng ik hier onder. Een telefoontje of mailtje naar Marc mes en hij kan je het een en ander duidelijk maken.
Frans Peeters
Geplaatst op 14 januari 2006 02:38
Alle populaire moderne ELO\'s maken gebruiken van SCORM en IMS QTI. Import en export is geen enkel probleem. Als je ze niet echt gebruikt hebt met een groep leerlingen heb je niet echt het gevoel. Het is naar mijn mening net als met een methode, je moet er echt mee gewerkt hebben voor je weet hoe het functioneert. De andere kant van het verhaal is dat het mij waarschijnlijk niet veel uitmaakt welke ELO ik gebruik, ik zou er met elke ELO wel wat moois van kunnen maken. Dat is anders bij een aantal van mijn collega\'s. Er blijft een groep die niet zo ICT vaardig is en voor die groep is het heel belangrijk dat de ELO gemakkelijk aan te leren is.
Frans Peeters
Geplaatst op 13 januari 2006 15:58
De vergelijking met @VO gaat uiteraard niet op. @VO moet je vergelijken met andere schooladministratiepakketten en niet met ELO\'s. Overigens wordt de prijs van @VO volgens mij bepaald door de gebruikers, want @VO is eigendom van de gebruikersgroep iBO. Laten we even afstappen van wat zaken kosten bij de ELO\'s. In de praktijk zullen de kosten van de ELO uiteindelijk door de leerlingen betaald worden, denk ik. De verchillen in wat Moodle en bepaalde ELO\'s kosten zijn ook niet zo groot. E?n leeromgeving viel bij ons snel af omdat die wel veel duurder was dan de andere (dat scheelde toen ongeveer 20 euro per leerling). Waar ik benieuwd naar ben is of Kees en Christian ook ooit echt goed gekeken hebben naar bestaande ELO\'s. Pas als je er mee gewerkt hebt, kun je eigenlijk een oordeel hebben over zo\'n ELO. Mijn gevoel zegt me dat sommige mensen per definitie geen ELO willen kopen, maar uit principi?le overwegingen open source willen. Laat iemand die ervaring heeft met zowel Moodle als een gekochte ELO eens even iets roepen. Ik ken er wel een paar die ruime ervaring hebben met zowel Moodle als een gekochte ELO ...
Kees Hommel
Geplaatst op 13 januari 2006 11:32
Christiaan, waar hebben jullie Moodle ondergebracht? En tegen welke kosten? Welke problemen komen jullie tegen? Hoeveel ruimte en bandbreedte heb je ongeveer nodig voor een SG van bijna 2000 ll? Wij zijn momenteel op school nog aan het experimenteren, maar in het voorjaar moeten er knopen worden doorgehakt. Kun jij wat gegevens naar mij mailen? C.Hommel@lagewaard.nl
Kees Hommel
Geplaatst op 12 januari 2006 19:53
Ik heb met mijn bijdrage bijna \'olie op het vuur gegooid\'. Dat was niet de bedoeling. Ik ben inmiddels erg sceptisch over commerci?le software produkten. Regel 1 bij dit soort produkten is namelijk altijd: ER MOET GELD VERDIEND WORDEN! En als je dan als gebruiker kijkt naar het produkt, dat je koopt? Wij betalen voor een SG met 1930 leerlingen per jaar 17.000 euro voor @VO (zeventienduizend!! voor een produkt dat rammelt aan alle kanten.) Inmiddels geloof ik veel meer in softwareprodukten, die gedragen worden door een wereldwijde community. En op een SG is altijd wel personeel aanwezig, dat de (vrij eenvoudige) PHP code van Moodle kan doorgronden.
Harry van Breugel
Geplaatst op 12 januari 2006 18:59
Leuk, Paul, je hebt al bijna je gewenste aparte pagina! Nog even doorgaan hier en alle berichten onderling komen hier te staan, met alleen de bedoelde advertenties in de \"bovenkamer\". Toch een goed idee van je! En Moodle.. ik blijf er voorstander van, hoewel ik ook nog steeds twijfels heb over het didactische nut (en dus concept)!
Frans Peeters
Geplaatst op 11 januari 2006 22:13
Als ik Kees Hommel of Christian Bokhove op mijn school had, zou ik voor Moodle kiezen, dat is duidelijk. Als je als school niet afhankelijk wil zijn van een enkeling wordt het link met Moodle. Bij een gekochte ELO hoef ik geen kennis in te kopen, want met de ELO\'s die ik ken, kun je binnen een uur aan de slag. Volgens mij worden er amper betaalde trainingen georganiseerd door de ELO-leveranciers? Wij doen niet anders dan elkaar scholen in onze ELO. Ik geef praktisch elke week training en ik heb een Elootje van de Week op de voorpagina van ons wekelijks mededelingenblad. De onderwijskundige keuze is bij een gekochte ELO niet anders dan bij Moodle volgens mij. Als je een ELO of Moodle wil, heb je die discussie al gehad. Leerlingen van me hebben de meest prachtige dingen gemaakt in het verleden, bijvoorbeeld onze eigen website www.stwillibrord.nl (nog steeds geweldig, vind ik). Maar ze gaan van school, je wil wat laten veranderen en dan kun je een probleem hebben. En dan heb ik altijd nog het probleem van het hosten. Ik wil die leeromgeving helemaal niet op een webserver op school. Als dat ding uit de lucht gaat, ligt mijn hele school onderwijskundig plat. Daar ga ik geen systeembeheerder verantwoordelijkheid voor laten dragen, maar sluit ik een contract af dat die ELO gewoon 99,9% van de tijd in de lucht moet zijn. Ik bespaar daarmee bovendien een server die ik om de zoveel jaar moet vervangen en het onderhoud daarvan. Ennuh, de elo-leveranciers geen onderwijskundige visie? Ik daag je uit voor een debat met Quirijn en je gaat het verliezen!
Paul van Dijk
Geplaatst op 11 januari 2006 21:13
Moodle kost niet veel geld, maar wel veel tijd. Commerci?le elo\'s zijn duurder maar nemen je veel werk uit handen. Interessante discussie. En dan hebben we het niet eens over de vraag of een elo wel \'moet\'. (A.s. vrijdag op de jaarlijkse Codi-3-Eindhoven-reunie staat deze discussie ook op het programma. Maar dit bedoelde ik helemaal niet met mijn opmerking. Ik sluit me helemaal aan bij Frans\' opmerking over de komkommertijd. Maar de leuke tips gaan dan ook steeds meer ten onder aan het reclamegeweld. (Net als bij mijn postvak op school) Waarom dus geen twee aparte nieuwspagina\'s? Paul van Dijk
Frans Peeters
Geplaatst op 11 januari 2006 20:50
Dat Moodle gratis zou zijn is uiteraard een fabeltje. Je schrijft het gelukkig ook tussen aanhalingstekens. Op onze school hebben we er behoorlijk aan gerekend en we zijn tot de conclusie gekomen dat we voor enkele euro\'s per leerling per jaar voor een gekochte ELO eigenlijk niet aan Moodle moeten beginnen, hoe mooi de open source ook is. En ik zou de leveranciers niet willen betichten van mooie marketingpraatjes, de meeste ELO\'s maken waar wat ze beloven en de ELO\'s die ik ken zijn stuk voor stuk prachtig. Voor mij komt er uiteraard een vervelend aspectje bij: een aantal ELO\'s ondersteunt mijn website financieel. Dan kan ik moeilijk tegen ze zeggen dat ze geen persberichten meer mogen plaatsen, denk ik. Als ze slim zijn beperken ze zelf de hoeveelheid berichten, want met elke week een bericht over bijna niks word je ook niet meer serieus genomen. Als we hier een zinvolle discussie kunnen starten hierover, dan hebben we toch nog iets leuks deze week!
Kees Hommel
Geplaatst op 11 januari 2006 20:00
Ook t.a.v. ELO\'s heb ik zo mijn twijfels. Een ELO is en blijft een \'lege doos\', die uiteindelijk door docenten gevuld zal moeten worden met materiaal. Het is momenteel een \'hype\' en dus proberen zoveel mogelijk bedrijven met mooie marketingpraatjes en dure folders een stukje marktaandeel te verwerven. Laten we wijs zijn. De ELO Moodle is \'gratis\' en \'open source\'. Maak een statement: alleen dit soort software krijgt nog maar aandacht op informaticavo!
Frans Peeters
Geplaatst op 11 januari 2006 17:02
Paul heeft een beetje gelijk. De ELO-leveranciers en de uitgevers wil ik hun gangen laten gaan omdat we daar direct belang bij hebben. De overige partijen die niet direct met informatica te maken hebben of minder interessant zijn voor ICT-co?rdinatoren (zoals bijvoorbeeld Educatief Ondernemen) ga ik kritischer volgen. Tot op heden heb ik geen posts geweerd maar dat gaan we dan maar eens doen. Verder maak ik me een beetje zorgen om de aanvoer van materiaal en nieuwtjes. Het is duidelijk komkommertijd in januari, misschien kunnen we allemaal nog eens even kijken wat we nog op de plank hebben liggen. Volgende week is het bij ons toetsweek en van mijn kant komt er in ieder geval een toets php na volgende week.