Nieuwsbericht 20-11-2005
20 november 2005
Frans Peeters
Deze week twee aardige artikelen in de Computable. Op de voorpagina wordt gezegd dat er nu echt vaart zit in de opleiding IT-docent. Het ziet er nu naar uit dat deze volgend jaar september start. Meer hierover achter het PDF-icoon. Verderop een leuk artikel over het keuzevak informatica in de Tweede Fase. René Franquinet en Marja ter Wal zijn geïnterviewd hierover. Het hele interview vind je in een JPG door een klik op de foto van René en Marja hiernaast.
Reacties
Geplaatst op 28 november 2005 20:20
Het vak heeft duidelijk alfa-, beta- en gamma-aspecten. Als die in evenwicht met elkaar zijn, denk ik dat het goed aangepakt wordt. Vooral met het oog op de tegenwoordig vaker doorgevoerde diversiteit die er in ict-achtige vervolgopleidingen zit, zou een informaticadocent daar ook in zijn/haar aanpak van het vak in de klas rekening mee moeten houden. Het is weliswaar zo dat de eerste methoden die nu gangbaar zijn (en naar ik van Frans heb gehoord, brengt ThiemeMeulenhoff geen nieuwe editie meer uit) nogal gericht zijn op een vervolgcurriculum van een aantal jaren geleden. Intussen verandert er nogal wat en is de diversiteit van richtingen in ict-opleidingen toegenomen. Daar moeten we, vind ik, op inspelen.
Geplaatst op 28 november 2005 16:50
Maar wat gaat er gebeuren als het een profielkeuzevak NT wordt? Gaat er dan een technisch sfeertje om het vak ontstaan? Zullen leerlingen uit andere profielen dan nog \'durven\'? Ik denk dat er voor ons als In-docenten een taak is weggelegd om daar duidelijkheid in te geven. Misschien dat er straks scholen komen die het dan alleen nog maar aanbieden aan NT en NG leerlingen? De docenten/ scholen die het willen blijven aanbieden aan alle leerlingen (zoals ik) zullen dat ook nadrukkelijk bij de decaan moeten aangeven!
Frans Peeters
Geplaatst op 28 november 2005 13:29
Uiteraard heeft er wel eens iemand spijt van zijn keuze voor het vak, maar dat komt bij elk vak voor. Eerlijk gezegd ken ik ook wel scholen waar het vak bewust behoorlijk technisch gemaakt wordt en wel zodanig dat het alleen maar door NenT leerlingen is te doen. Maar dat is gelukkig niet het algemene beeld. Over het algemeen zal een docent informatica Tweede Fase zeggen dat het vak te doen is voor alle profielen.
Geplaatst op 26 november 2005 18:37
Bij mij op school is het niet zo dat ze spijt krijgen omdat het technischer/ abstracter/ wiskundiger is dan voorgespiegeld. Ik geef als informaticadocent zelf voorlichting aan alle leerlingen die voor de keuze staan. Bij ons wordt nadrukkelijk ook geworven onder de leerlingen die geen technische aanleg of belangstelling hebben.
Geplaatst op 25 november 2005 21:42
Als dat \"eraan werken\" en \"de boer op gaan\" maar niet er toe leidt dat leerlingen op grond van verkeerde informatie het vak kiezen. Belangrijk lijkt me een objectieve informatie die recht doet aan de werkelijkheid. Begrijp me goed, ik ben een warm voorstander van het vak informatica. Maar omdat het vak in principe geschikt is voor alle profielen, mag niet geconcludeerd worden dat het geschikt is voor elke leerling. Ik herhaal dan ook graag mijn vraag of het vaker voorkomt dat leerlingen spijt hebben van de keuze voor informatica omdat de eisen technischer (abstracter?) zijn dan ze dachten dat ze zouden zijn.
Geplaatst op 25 november 2005 16:50
Natuurlijk kan een decaan niet altijd alles weten van elk vak en zelfs niet van de vervolgopleidingen. Het artikel geeft alleen aan dat juist voor een vak waarvoor nog niet zoveel begrip is bij school, docenten, ouders en leerlingen, de docent informatica beter zelf even de boer op kan gaan en kan uitleggen wat en hoe en waarom. Met andere woorden: sommige vakken krijgen automatisch leerlingen aangeleverd, maar dat is een utopie voor de informaticadocent. Die zal eraan moeten werken. Dat is mijn/onze opinie.
Geplaatst op 20 november 2005 21:40
Als decaan (ik geef het vak informatica niet zelf) heb ik nogal eens te maken met leerlingen die spijt hebben van de keuze voor het vak omdat het technischer zou zijn dan hun op de voorlichting het jaar daarvoor voorgespiegeld zou zijn. Ik ben dan ook benieuwd of dat op andere scholen ook voorkomt. Overigens geeft een goede decaan de vakvoorlichting nooit in z\'n eentje, maar doet ie dat altijd samen met de vakcollega\'s. Hun rol is daarbij (terecht!) groter dan de vakvoorlichtingsrol van de decaan. Herman Vermeulen