Vandaag hadden we op school een bijeenkomst over keuzewerktijd (KWT). Er zijn plannen om dat volgend jaar in te gaan voeren. Ik ben benieuwd of er docenten zijn die hier iets over hun ervaringen kunnen vertellen. Wat zijn de effecten van KWT? Hoeveel KWT-uren heb je op je school? Enzovoorts. Wie kan er reageren?
Reacties
Geplaatst op 13 mei 2005 08:11
Ik werk op het Montessori Lyceum Amsterdam en wij hebben al sinds jaar en dag (ik zit er inmiddels 32 jaar) keuzewerktijd. Elke dag hebben leerlingen een band van twee lesuren waarin ze vrij zijn te gaan naar het vak of de docent van hun keuze. In de bovenbouw horen daar ook studiezalen en mediatheek bij, en zelfs werken op de gang in studeinissen. Het is natuurlijk een wezenlijk onderdeel van de montessori-werkwijze en vast en zeker niet zomaar over te hevelen naar een andere school, maar wie wil zien/weten hoe het werkt, moet maar eens contact opnemen. Helemaal probleemloos gaat het natuurlijk niet...
Albert Tramper
Geplaatst op 12 mei 2005 17:58
Wij hebben in een KWT-commissie gedurende een klein jaar (schooljaar 2002/2003) de verschillende KWT-mogelijkheden onderzocht, bekeken hoe andere scholen dat deden, geprobeerd het in onze schoolsituatie in te passen. Maar helaas, uiteindelijk bleek er geen draagvlak te zijn om KWT in te voeren. Grootste knelpunten bij ons waren: het te krappe gebouw (inmiddels is nieuwbouw toegezegd), het on(?)mogelijke rooster, de verwachte bezwaren binnen de onderbouw en VMBO-afdeling (KWT zou ook daar consequenties hebben) en docenten die vinden dat ze nu al te weinig tijd hebben voor hun \"examenprogramma\" en geen KWT-tijd wilden inleveren (ze waren niet te overtuigen dat een deel van die KWT-tijd weer zou terugvloeien naar het vak, alleen in een andere vorm). Ik weet niet of alle toen verzamelde documentatie nog bewaard is, maar mocht iemand belangstelling hebben dan wil ik daar wel naar informeren op school. Albert Tramper C.S.G. Willem van Oranje http://www.dewillem.nl
Ruud Koortens
Geplaatst op 11 mei 2005 22:27
We kennen het onderscheid tussen contacturen en coachuren versus zelfstudieuren, tijdens die uren werken leerlingen naar eigen keuze aan een vak. Vakken die meer dan 2 uur per week een les verzorgen hebben een coachuur. Het ZWT uur moet \'verdiend\' worden door de voorgaande periode voldoende te hebben afgesloten (we hebben 6 perioden). Leerlingen kunnen - afhankelijk van de resultaten voor het betreffende vak verplicht worden naar het coachuur te komen en hebben dan geen ZWT. In beginsel werkt dit systeem goed tot aardig maar is sterk afhankelijk van de houding van de betrokken leerlingen. Er is ook ruimte om te ontsnappen (caf?-achtig gedrag in de stilteruimten). Het succes is m.i. ook afhankelijk van controle tijdens de aanwezigheid in de stilteruimten. Voor gemotiveerde leerlingen werkt dit system voldoende tot goed, voor leerlingen die het graag rustig aan doen in mindere mate. Je beschrijving van KWT is overigens summier. KWT is op verschillende manieren vorm te geven. KWT k?n resultaat geven maar resultaat is niet bij voorbaat gegarandeerd, het succes hangt af van de wijze waarop het wordt vormgegeven. Ruud Koortens