Van de Open Universiteit ontving ik een persbericht over de promotie van Ron Salden. In de klas is het heel gewoon dat de leerkracht op grond van het niveau bepaalt welke taak een leerling gaat doen. Maar veel e-learningprogramma's hebben de neiging om alle leerlingen over één kam te scheren. Iedereen doorloopt dezelfde taken in dezelfde volgorde. Dat is niet efficiënt en niet nodig. Het is mogelijk om een e-learningprogramma geautomatiseerd taken te laten selecteren die passen bij het niveau van de student: een opleiding-op-maat in plaats van confectie. Dat blijkt uit het onderzoek waarop Ron Salden vrijdag 22 april promoveert.
Reacties
Geplaatst op 14 april 2005 11:27
Het is goed te lezen dat iemand ook daadwerkelijk aantoont dat zich aan elke leerling/student aanpassende programma\'s beter werken dan stramienprogramma\'s. Als je het aspect e-learning ervan afhaalt, voel je natuurlijk aan dat dit voor elke les in een klas geldt (maar begin er maar eens aan met pakweg 25 leerlingen). Ik neem aan dat het bij het onderliggende onderzoek vooral om stappenprogramma\'s gaat, waarin elke nieuwe stap bepaald wordt op grond van de keuzen van leerlingen/studenten.