Wat is de toegevoegde waarde van breedband in het onderwijs? Wat zijn kansrijke breedbandinitiatieven voor de korte termijn? En vooral welke gerichte aanpak moet de overheid ontwikkelen voor het versnellen van die kansrijke breedbandinitiatieven? TNO-STB is door EZ en OCW gevraagd om op deze vragen een antwoord te geven. Het kabinet heeft in het Actieprogramma Breedband de ambitie uitgesproken dat Nederland koploper moet worden in breedbandontwikkelingen. Eén van de pijlers is Impulsen Overheid die erop gericht is om breedbandtoepassingen te integreren in (semi) publieke sectoren waaronder het onderwijs. In de onderwijssector is een geleidelijke groei van breedbandtoepassingen waarneembaar. Breedband wordt niet langer gezien als nice-to-have, maar wordt serieuzer ingezet om onderwijsknelpunten weg te nemen, of om het onderwijs aantrekkelijker te maken. Er is echter nog een gebrekkig inzicht in de ontwikkeling van kansrijke breedbandtoepassingen, wat de behoeften en kansen zijn, waar knelpunten zich voordoen. Pas als dit inzicht is verkregen kan gewerkt worden aan een concrete aanpak om kansrijke initiatieven te versnellen. Om de gewenste antwoorden te vinden staat TNO-STB een participatieve en gebruikersgerichte onderzoeksaanpak voor. Deze zal niet alleen inzicht opleveren in de behoefte en toegevoegde waarde van breedband, maar ook voor betrokkenheid en committent zorgen van partijen die betrokken zijn bij innovaties en de problematiek in de sector. Het onderzoek zal eind juni 2004 afgerond zijn. Parallel aan dit onderzoek worden door drie andere onderzoeksbureaus inventarisaties gedaan voor de sectoren Openbare Orde en Veiligheid, Zorg en Openbaar Bestuur. Lees het rapport achter het PDF-icoon. Met dank aan Piet Bruys voor de tip!