Theresja van den Oever is een net afgestudeerde CODI student en zij heeft in een document de situatie bij haar op school beschreven waarover zij graag de mening van anderen uit het onderwijs wil horen. Willen jullie aub eens reageren op bijgaand pdf-document?
Ruud Koortens Geplaatst op 16 september 2004 20:13 Theresja,
Ik heb zo\'n drie jaar in een dergelijke situaltie gewerkt, het open leercentrum (OLC), twee aan elkaar gekoppelde ruimten waar drie clusters pc\'s in geplaatst waren. Het eerste jaar kon ik voor instructie uitwijken naar een theorielokaal, door een tekort aan lokalen tijdens de verbouwing van de school moest ik de instructies ook in het OLC geven. Dit leidde soms tot onverstaanbaarheid of irritatie, afhankelijk van de bezetting van het OLC.
De open doorgang tussen de beide ruimtes lijkt me dan ook geen goed idee.
Inmiddels is de situatie gewijzigd, de mediatheek is verplaatst naar een aparte ruimte, dit geldt ook voor het lokaal waar onder meer informatica wordt gegeven (neem eens een kijkje via http://koortens.xs4all.nl). Deze oplossing wordt door mij en ook door de leerlingen als een uitkomst ervaren.
met vriendelijke groet, Ruud Koortens, College Hageveld, Heemstede
John Roggen Geplaatst op 16 september 2004 10:37 Theresja,
a. Draadloos netwerk: heel leuk, heel handig, maar pas wel op dat het gebruik beperkt wordt tot de computers van je school. En dat dus niet de buren van de school ook toegang krijgen.
b. Ik zou nooit een leslokaal willen inrichten waar voortdurend \'Jan en alleman\' toegang heeft. Dat is goed voor een mediatheek, maar bij ons op de Winkler Prins hebben we zelfs de 30 pc\'s in het studiehuis in een centrale ruimte nu afgesloten voor leerlingen die niet in het SH horen te zijn. Voortdurende toegankelijke pc\'s zijn goed voor de regels 1 - 4.
c. Bij ons blijkt nu dat het aantal computerlokalen (in ons gebouw met ca. 1000 leerlingen zijn er 3, plus nog het studiehuis en een 10-tal in de mediatheek) onvoldoende. Ik denk er over om voor te stellen een laptopkar met ca. 20 computers aan te schaffen, zodat in de lokalen af en toe digitaal gewerkt kan worden. Flexibiliteit!
d. Daarnaast is het handig in sommige vaklokalen een of twee pc\'s te hebben.
Ga allereerst inventariseren wat je waar wilt doen. Als een vakleerkracht alles met de computer wil doen, (computer-managed onderwijs, veel internet, komt bv. voor bij het vmbo) is dat een heel andere situatie dan wanneer iemand \'af en toe\' digitaal wil toetsen of iets wil laten opzoeken. Per school is elke situatie anders. Ga maar eens kijken bij scholen in de buurt.
Met groet,
John Roggen, Winkler Prins, Veendam.
Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt onze website gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaat u automatisch akkoord met deze cookies.
Reacties
Ruud Koortens
Geplaatst op 16 september 2004 20:13
Theresja, Ik heb zo\'n drie jaar in een dergelijke situaltie gewerkt, het open leercentrum (OLC), twee aan elkaar gekoppelde ruimten waar drie clusters pc\'s in geplaatst waren. Het eerste jaar kon ik voor instructie uitwijken naar een theorielokaal, door een tekort aan lokalen tijdens de verbouwing van de school moest ik de instructies ook in het OLC geven. Dit leidde soms tot onverstaanbaarheid of irritatie, afhankelijk van de bezetting van het OLC. De open doorgang tussen de beide ruimtes lijkt me dan ook geen goed idee. Inmiddels is de situatie gewijzigd, de mediatheek is verplaatst naar een aparte ruimte, dit geldt ook voor het lokaal waar onder meer informatica wordt gegeven (neem eens een kijkje via http://koortens.xs4all.nl). Deze oplossing wordt door mij en ook door de leerlingen als een uitkomst ervaren. met vriendelijke groet, Ruud Koortens, College Hageveld, Heemstede
John Roggen
Geplaatst op 16 september 2004 10:37
Theresja, a. Draadloos netwerk: heel leuk, heel handig, maar pas wel op dat het gebruik beperkt wordt tot de computers van je school. En dat dus niet de buren van de school ook toegang krijgen. b. Ik zou nooit een leslokaal willen inrichten waar voortdurend \'Jan en alleman\' toegang heeft. Dat is goed voor een mediatheek, maar bij ons op de Winkler Prins hebben we zelfs de 30 pc\'s in het studiehuis in een centrale ruimte nu afgesloten voor leerlingen die niet in het SH horen te zijn. Voortdurende toegankelijke pc\'s zijn goed voor de regels 1 - 4. c. Bij ons blijkt nu dat het aantal computerlokalen (in ons gebouw met ca. 1000 leerlingen zijn er 3, plus nog het studiehuis en een 10-tal in de mediatheek) onvoldoende. Ik denk er over om voor te stellen een laptopkar met ca. 20 computers aan te schaffen, zodat in de lokalen af en toe digitaal gewerkt kan worden. Flexibiliteit! d. Daarnaast is het handig in sommige vaklokalen een of twee pc\'s te hebben. Ga allereerst inventariseren wat je waar wilt doen. Als een vakleerkracht alles met de computer wil doen, (computer-managed onderwijs, veel internet, komt bv. voor bij het vmbo) is dat een heel andere situatie dan wanneer iemand \'af en toe\' digitaal wil toetsen of iets wil laten opzoeken. Per school is elke situatie anders. Ga maar eens kijken bij scholen in de buurt. Met groet, John Roggen, Winkler Prins, Veendam.