Bij ons op de locatie moet een ict-coördinator benoemd worden. Er is nu 150 uur beschikbaar in een LB functie. Op dit moment is er namens de directie één persoon verantwoordelijk voor alle ICT. Een persoon die nauwelijks enige kennis heeft van ICT en ook steeds zegt dat hij geen affiniteit heeft met computers. Voor de nieuwe ict-coördinator wacht er dus een zware taak.
Ik heb gepleit voor een zware functieomschrijving; meer \"taakuren\" en een LD functie. Volgens mij krijgt een ict-coördinator ook steeds meer te maken met administratieve processen als je besluit om te gaan beginnen met een ELO. Voorts zie je ook dat er binnen de schooladministratiepakketten steeds meer mogelijkheden komen om docenten en of leerlingen zelf hun onderwijsvoortgang bij te houden (PTA's, studieplanners etc.). Dit heeft alles te maken met de visie op het gebruik van ict in de lessen; een visie die vooral door een ict-coördinator wordt ontwikkeld en verder wordt vertaald naar de onderwijspraktijk. docent informatica sg Tabor, locatie Werenfridus Hoorn
Reacties
Jacques Heijnders
Geplaatst op 03 juni 2004 20:43
Binnen onze school is een aparte oop-functie in het leven geroepen: Hoofd ICT. Deze wordt gewaardeerd met een salarisschaal 12. (staffunctie) 2 jaar geleden ben ik als ICT-co?rdinator in deze nieuwe functie gerold (na een Fuwa-onderzoek). Als hoofd ICT ben ik verantwoordelijk voor zowel de technische als de onderwijskundige kant. Ik adviseer de schoolleiding via een ICT-stuurgroep, en stuur het ICT-team aan (1 netwerkbeheerder en 2 systeembeheerders). Verder bespreek ik met de vaksecties allerlei ICT-zaken. Het echte doe-werk is verdwenen, klopt, maar daar zou ik niet eens de tijd meer voor hebben. Het is ook gebleken dat het zeer gevaarlijk is dat bepaalde kennis bij slechts ??n persoon ligt. Door alles goed te documenteren, kunnen werkzaamheden door anderen van het team worden overgenomen. De grote programma\'s zoals SchoolPlus hebben hun eigen applicatiebeheerders. Vernieuwingen t.a.v. van dit programma wordt in een werkgroep besproken. Onderwijskundige zaken worden met leden van de schoolleiding besproken en het desbetreffende vakgebied. Zoals al een beetje door de anderen aangegeven is het een IT-manager beroep geworden. Voor mij prima!
Harald Mertz
Geplaatst op 03 juni 2004 20:32
Het grote gevaar schuilt in het wel bemoeien met inhoudelijke zaken en er niet van op de hoogte zijn. Mijns inziens moet de directie kaders aangeven en zich inhoudelijk niet met ict-zaken bemoeien. Dan blijft het voor de directie ook te bevatten. Voorbeeld: een directie kan perfect aangeven welke diensten zij wel en niet willen, maar dient zich niet bezig te houden met de versie van het besturingssysteem of het type pc. Een nog betere optie is in het managementteam een ict-co?rdinator/manager op te nemen, zodat er niet altijd via een aantal lagen overlegd hoeft te worden. Het bedrag dat aan ict besteedt wordt op de meeste scholen rechtvaardigt deze functie enerzijds, anderzijds het aantal personeelsleden, zowel op al oop, dat zich met ict bezig houdt. Wij zijn een brede school met iets minder dan 1700 leerlingen. Het voorstel is om 1 ict-manager en 2 docenten met ict-taken te benoemen, de ict-manager is dan schoolbreed en de docenten met een ict-taak kunnen dan meer de onderwijskundige kant van de zaak op hun eigen locatie aanpakken. Zo kun je en voor de onderwijskundige kant zorgdragen en profiteren van schaalvoordelen zonder dat er een overlegcultuur gaat ontstaan. Ikzelf heb ervaren dat het aansturen van oop veel makkelijker werkt als je in het managementteam zit, dan dat je dat moet doen als docent met een taak.
Albert Tramper
Geplaatst op 02 juni 2004 15:11
Ik ben ICT-co?rdinator bij ons op school. Ik heb daarvoor 400 uur, de rest van de tijd gaat op aan lessen informatica 2e-fase en 1 groep natuurkunde VMBO-tl. Sinds CODI heb ik LD. Natuurlijk is er door de jaren heen veel veranderd. ICT in de vakken is \"normaal\" aan het worden. Bij ons betekent dat overigens niet dat er al optimaal gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden. Mijn tijd gaat vooral op aan planning en co?rdinatie van vernieuwing hardware, het proces rondom de administratiesoftware (schoolplus WEB), de interne organisatie rondom het ICT-gebruik, de ontwikkeling van de WEBsites en het geven van cursusjes voor bijv. collega\'s. Op sommige momenten in het jaar bemoei ik me intensief met allerlei conversies van data van en naar diverse applicaties (oa GpUntis; schoolplus; afas; cijferadministratie). Ik ben het met Frans eens als hij opmerkt dat een deel van die werkzaamheden best door lager ingeschaalde krachten gedaan kunnen worden. Maar dingen die slechts zo nu en dan gebeuren doe je sneller zelf dan dat je (jaar in jaar uit) ze moet uitleggen aan anderen. Overigens heb ik een fantastische systeembeheerder die veel werk doet en erg positief meedenkt. Ook mijn baas is nog steeds positief actief als het gaat om de ontwikkelingen rondom schoolPlus. Maar ik heb wel moeite met een meer organiserende rol; ik hou meer van het echte doe-werk -> PC\'s repareren of een stukje software schrijven, enz. Maar ja, je kan niet alles.
Frans Peeters
Geplaatst op 01 juni 2004 21:27
Wij hebben al een ICT-co?rdinator op onze school (ik zei de gek), maar volgens Fuwasys hoort die in een LB-functie (schaal 10). Kijk maar eens op www.aob.nl bij de functiebeschrijvingen bij Actueel-VO. En onze school volgt dus die Fuwasys. Eerstegraadsbevoegdheden en het werkgebied doen er niet meer toe en eerlijk gezegd is dat ook niet meer van deze tijd, nu docenten steeds meer andere dingen doen dan lesgeven. Bij ons heeft dan ook al een tweedegraads vmbo-docent per 1 augustus 2004 een LD gekregen. Na mijn CODI kreeg ik een LC voor 12 lessen informatica in de bovenbouw en voor de rol van ICT-co?rdinator. Het zal nu knokken worden om in beeld te komen voor een LD. Er zijn veel kleine dingetjes die inderdaad gemakkelijk door een lager ingeschaalde kracht gedaan kunnen worden, maar ze komen bijvoorbeeld maar ??n keer per jaar voor en zijn meestal te lastig voor het onderwijsondersteunend personeel. Het hele gedoe rondom de automatisering bijvoorbeeld kan uitvoerend best bij iemand anders liggen, maar de kar zal getrokken moeten worden door iemand met kennis van zaken en kennis van het onderwijs. Hoe wil je bijvoorbeeld @VO goed inrichten als je niet precies weet hoe de Tweede Fase in elkaar steekt? Ik beschouw mezelf dan ook meer als een IT-manager dan als een ICT-co?rdinator en pas als ik dat duidelijk genoeg kan maken, zal een LD in beeld komen.
Alfred Hollenberg
Geplaatst op 01 juni 2004 19:19
Je hebt gelijk dat de rol van de ICT-co?rdinator steeds meer verandert. In eerste instantie was hij bedoeld om de invoering van ICT in de vakken te begeleiden. Er was een voorspelling dat die rol langzaam zou verdwijnen. Wat blijft is de begeleiding/ondersteuning van de verschillende vakken bij het gebruik van software, het contact met de systeembeheerder als spreekbuis vanuit het onderwijsveld en de ontwikkelingen met de schooladministratie. Je hebt gelijk dat de functieomschrijving aangepast moet worden. Ik zou graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij jullie op school. (osg_hlg@dehogeberg.nl)