Johan Hoekstra heeft enkele aardige sites voor docenten die het wel eens hebben over de maatschappelijke gevolgen van automatisering en informatisering van onze samenleving. Hij werd op één avond drie keer gebeld door hetzelfde bedrijf dat weer een pensioengat voor hem voorzag. Dat was wat hem teveel van het goede, daarom heeft hij maar eens gevraagd aan de callcentermedewerker waar ze zijn gegevens vandaan hadden. Voor de eerste keer wist een medewerker het antwoord. Ze hadden zijn adres van de firma Claritas, want hij had ooit een enquête ingevuld. Hij hoefde niet lang te zoeken want www.claritas.nl geeft uitkomst. Je kunt er nagaan wat jouw adres oplevert, wat de demografische samenstelling van jouw buurt is en nog heel veel meer. Kijk ook eens op de dochter www.prizm.nl. De hoeveelheid informatie in deze base is ongekend. Zodra je ergens een consumentenenquête invult heb je prijs. Maar ook las ik dat je meteen opgenomen wordt in de database als je bijvoorbeeld een garantiebewijs voor bepaalde merken instuurt. En zie er maar eens uit te komen ... Ik heb een mailtje gestuurd dat ik uit de database verwijderd wil worden. Ik ben benieuwd of er op gereageerd wordt.