Verslag Gebruikersdag Edu'Actief in het Aviodrome
Het was druk, goed en gezellig en de dag vloog voorbij op de lustrum gebruikersdag van Edu'Actief in het Aviodrome. Bij binnenkomst kregen alle deelnemers een Edu'Actief tasje met daarin o.a. het nieuwe werkboek van deel 1 en de bijbehorende cd. Uitgever Paul Schuitman opende de dag en gaf het stokje door aan Paul Bergervoet. Er is flink opruiming gehouden in deel 1 en er is een flink stuk html en Delphi aan toegevoegd. Met het binnenhalen van Kees Hommel heeft Edu'Actief goede zaken gedaan, dat is wel duidelijk. Op de cd die meegegeven werd staan al een prachtige HTML-cursus die je zo op je schoolnetwerk mag parkeren en alle opdrachten en uitwerkingen van Delphi. Per volgend schooljaar heb je de keuze of je het oude werkboek wil kopen of het nieuwe. Het werkboek voor deel 2 komt volgend jaar uit. Met deel 2 willen ze in ieder geval ook de MySQL en PHP toer op gaan.
Daarna volgden er vier workshops waarvan je er drie kon volgen. En ze vielen alle vier erg in de smaak bij de deelnemers. Na de workshop videobewerking had ik zo weer zin om een digitale filmcamera aan te schaffen en aan de slag te gaan met Adobe Premiere. Pieter Vorstenbosch had zijn zoon Stijn meegebracht om een draadloos netwerk te demonstreren en Kees Hommel had uiteraard een mooi Delphi voorbeeld. De Visual Basic workshop werd gedaan door Marjo Bollen en een echte Witch. Binnenkort komt er trouwens een boekje over Visual Basic uit van de hand van Marjo. Daar willen we graag allemaal een beoordelingsexemplaar van Paul! De lunch werd gebruikt voor het netwerken en deze keer heb ik kennis gemaakt met enkele Codi Tranche 4 deelnemers. Na de pauze was er een betoog van professor dr. Sjaak Brinkkemper over Product Software. De film over de geschiedenis en het nut van de helicopter was wel aardig, de rondleiding door het Aviodrome met een gids bijzonder interessant. Na een natje en een droogje konden alle deelnemers in ruil voor een uitrijkaart een evaluatieformulier invullen en twee uurtjes later waren we weer thuis. Paul en Judith kunnen weer terug kijken op een zeer geslaagde bijeenkomst. Bekijk de foto's.

Reacties
Kees Hommel
Geplaatst op 30 maart 2004 20:15
Hm, er ging iets fout met de link: http://www.squiz.net/mysource/more_information
Kees Hommel
Geplaatst op 30 maart 2004 20:14
Zelf heb ik ook al een flinke poos niet meer kunnen werken aan mijn \'verouderde\' site. In voorbereiding is inmiddels (tevens als oefening voor de herziening van het tweede werkboek van Edu\'Actief): een database-driven website, die wordt gevoed m.b.v. een open-source CMS. Voor het geval jullie de site niet kennen: MySource Overigens: ook hardwerkende niet-technische leerlingen (in mijn klassen 60%) moeten Informatica kunnen blijven kiezen in hun pakket!
Henk Zegwaard
Geplaatst op 30 maart 2004 07:31
1-0 voor jou Kees, maar gelukkig vind je je opmerking zelf ook een beetje flauw. Ik kan je melden dat de vakkenwebsites van mijn school, en dus ook mijn informaticasite, ondergebracht worden in een Content Managementsysteem (volledig XHTM/CSS). Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt, en dat is dan ook de reden dat ik mijn site nog niet heb omgebouwd en ook niet meer ga ombouwen. Dat moet ik mijn leerlingen trouwens nu ook steevast uitleggen ;-). Maar waar het mij om gaat: ik snap dat het lastig is een (toch statische) methode te schrijven voor een sterk dynamisch vak wat in ontwikkeling is. Ik heb ook veel waardering voor de schrijvers die daar heel veel tijd en energie in steken. Maar juist vanwege die dynamiek vind ik dat er gezocht moet worden naar alternatieve manieren van aanbieden van lesstof. En informatica zou daarin best voorop mogen, of misschien wel moeten, lopen. De suggesties die Christian doet wil ik dan ook van harte ondersteunen.
Kees Hommel
Geplaatst op 29 maart 2004 18:30
Christian en Henk: ik wil graag deelnemen aan deze discussie. Laat ik beginnen met een flauwe opmerking: ik heb jullie websites bekeken, ze zagen er fantastisch uit, HTML + frames!! Natuurlijk, XML en XSL is een must (bij de herziening in 2007 komen deze onderwerpen ook uitgebreid aan de orde, samen met onderwerpen zoals bijv. database-driven website\'s en Content Management systemen). Maar: de meeste leerlingen, die bij mij binnen komen, beheersen nog geen letter html-code, en we willen ze toch graag iets laten maken. Informatica mag aan de ene kant geen theoretisch vak worden, maar aan de andere kant kunnen/mogen we leerlingen niet constant bombarderen met allerlei code. In de digitale practica zit voor het eerste een beetje JavaScript. Volgend jaar volgt PHP/MySQL, daarnaast ook nog wat programmeren met Java of Delphi. En we willen ook nog een SE-project met GameMaker. Kortom: inderdaad auteurs zijn erg voorzichtig, en we lopen misschien wel een beetje achter alle ontwikkelingen aan. Maar m.i. is dat niet zo erg. Bovendien: methodes schrijven is \'liefdewerk oud papier\', er moet overdag ook nog gewoon lesgegeven worden.
Henk Zegwaard
Geplaatst op 28 maart 2004 20:19
Ook ik was enigszins teleurgesteld toen ik, op de gebruikersdag, door de nieuwe versie van het werkboek bladerde. Zo ontbrak inderdaad XHTML en de link naar XML, en wordt wel het onderwerp frames behandeld als middel om sites te structureren, terwijl het gebruik van frames toch echt volgens de nieuwste W3C-standaarden wordt afgeraden. Een gemiste kans derhalve. In aansluiting daarop zou ik willen pleiten voor een sterk modulair opgezette methode waaruit een docent zelf zijn lesstof kan samenstellen, afhankelijk van zijn voorkeuren, bijv. waar het gaat om programmeren. Dat maakt het m.i. makkelijker om in te spelen op de snelle veranderingen binnen het vak. Het door de uitgever beloofde digitaliseren van de methode biedt daarvoor natuurlijk uitstekende mogelijkheden.