Project Kennis maken in lerende scholen van KPC
Een aantal docenten informatica heeft onlangs deelgenomen aan een pilot-project Kennis maken in lerende scholen van KPC Groep. Dit project heeft tot doel de mogelijkheid te scheppen dat docenten de praktijkkennis die ze in de loop der jaren hebben opgebouwd op een makkelijke manier met elkaar kunnen delen. Docenten leren van elkaar en worden zo gezamenlijk 'wijzer'. Bij het delen van kennis in dit project speelt ICT een belangrijke ondersteunende rol. Zo discussieerden de deelnemers aan de pilot een aantal weken op afstand in een virtuele leeromgeving met elkaar over een aantal vraagstukken met betrekking tot het vak Informatica. Dit deden ze met behulp van het programma Knowledge Forum (www.learn.motion.com). Alleen discussiëren over een onderwerp kan natuurlijk al helpen om de oplossing van een vraagstuk dichterbij te brengen, maar dat is niet genoeg om vast te stellen wat mensen precies hebben geleerd. De bedoeling van het project Kennis maken in lerende scholen is uiteindelijk een alternatief te bieden voor het leren in het kader van (nascholings)cursussen. Het is dan gewenst precies in kaart te brengen wat mensen van elkaar hebben geleerd. De projectgroep van KPC Groep heeft de discussie die de docenten Informatica binnen Knowledge Forum hebben gevoerd geanalyseerd om te kijken welk soort bijdragen de deelnemers leverden. De bijdragen zijn ondergebracht in een aantal categorieën: rust en stabiliteit, creatieve onrust, communicatieve vaardigheden, materiedeskundigheid, leren oplossen van problemen, reflectieve vaardigheden en zelfregulatie van emoties en affecties. Zo ontstaat een beeld van de inbreng van de deelnemers in de verschillende discussies. Deze analyse is een eerste stap op weg naar het in kaart brengen van het leereffect van het leren op deze manier. Hebt u belangstelling voor deelname aan een vervolg-pilot in het kader van dit project? Neem dan contact op met Hans de Vries, medewerker van KPC Groep (h.devries@kpcgroep).