Verkeerde informatie van het Tweede Fase Adviespunt
Het Tweede Fase Adviespunt heeft verkeerde informatie verspreid over de wijze waarop het schoolexamencijfer voor vakken die alleen met een schoolexamen worden afgesloten moet worden afgerond (zoals informatica). Op vragen aan de telefoon en ook in de rubriek Vraagbaak op haar website is beweerd dat afronding van cijfers in één stap diende te gebeuren. Voor de afronding van het schoolexamencijfer zijn echter nergens regels vastgelegd. Dit betekent dat de school dit zelf bepaalt. Hierbij kunnen de regels gevolgd worden zoals ze wèl zijn vastgelegd voor de afronding van het eindcijfer voor vakken die zowel een schoolexamen als een centraal examen kennen (eindexamenbesluit, artikel 47). Dit betekent dat er in één stap wordt afgerond naar een geheel getal (als het eerste cijfer achter de komma een 4 of lager is naar beneden; indien dat cijfer een 5 of hoger is, naar boven). Ook kan ervoor gekozen worden om het schoolexamencijfer indien nodig in twee stappen af te ronden, d.w.z. eerst op de nabijliggende tiende en vervolgens op een geheel getal. Dit is met name relevant bij gemiddelde cijfers als 5,44 en 5,46. Uiteraard zijn er ook andere afrondingsregels te bedenken. Uiteindelijk moet het cijfer voor vakken die met een schoolexamen worden afgerond wel worden uitgedrukt in een geheel getal tussen 1 en 10 (artikel 35 eindexamenbesluit). Om steeds weerkerende discussie over dit onderwerp te voorkomen verdient het aanbeveling de afrondingsregels vast te leggen in het examenreglement of het programma van toetsing en afsluiting.
Bron: Marlies van Tooren / Tweede Fase Adviespunt